پزشکان نجومی بگیر و اجرا نشدن قانون ۱۱ساله تعرفه پرستاری

پرستاران

موضوع دریافت های نجومی برخی پزشکان سه سال قبل بر سر زبان ها افتاد و رسانه ای شد و همین مسئله باعث شد وزارت بهداشت به این موضوع ورود کند.

به گزارش هم رده به نقل از مهر، رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی، با عنوان این مطلب که تحقیق و تفحص از کارانه پزشکان در ۹ محور بررسی خواهد شد، می گوید: این موضوع را بررسی خواهیم کرد که پزشکان فعال در دانشگاه علوم پزشکی میزان اعتباراتی که به منظور اجرای طرح تحول سلامت بدون انجام آمایش دریافت کرده‌اند، به چه صورت هزینه کرده‌اند.

برخی پزشکان فعال در دانشگاه علوم پزشکی به طور متوسط کارانه ۷۰ میلیونی به همراه حقوق ۳۰ میلیونی دریافت می‌کنند، و این جای سئوال است که نسبت به کارمندان همتراز خود در سایر وزارتخانه‌ها چه میزان کارایی داشته‌اند که ضریب دریافتی آنها تا این اندازه تفاوت داشته است.

در همین حال، حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به تبعیض در پرداخت کارانه های کادر درمانی، می افزاید: در بیمارستان‌های دانشگاهی معمولا به دلیل اجرای طرح تحول سلامت، کارانه‌ای به پزشکان تعلق می‌گیرد که رقم‌های قابل توجهی است، به این معنا که برای یک پرستار و یک جراحی که در اتاق عمل کار می‌کنند، بخشی از کارانه‌ای که به پزشک تعلق می‌گیرد ناشی از زحماتی است که کادر پرستاری انجام می دهد که این دیده نمی‌شود، به همین دلیل جامعه پرستاری آیتم‌هایی که در این خصوص تعیین‌شده را قبول ندارند.

کارانه های چند صد میلیونی

محمد رئیس زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی، با اذعان به این مطلب که نمی گویم کارانه های چند صد میلیونی در پزشکی نداریم، می گوید: نباید این موضوع را به همه پزشکان تعمیم داد، زیرا در یک مرکز درمانی که بنده حضور دارم، میانگین کارانه پزشکان بین ۲.۵ تا ۵ میلیون تومان در ماه است.

حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که درآمد پزشکان به تخصصی که دارند بستگی دارد، می افزاید: کما اینکه متخصص بیماری‌های عفونی از کارانه بالایی برخوردار نیست و حتی ممکن است کمتر از حقوقی که دارد کارانه دریافت کند، متخصص داخلی کارانه متوسطی را دریافت می‌کند، اما جراحان دارای کارانه بیشتری هستند.

بی‌تردید درآمد یک متخصص داخلی با یک چشم پزشک یا مغز و اعصاب همیشه متفاوت بوده است و می‌توان گفت برای متخصصان بیماری‌های عفونی، کودکان و روانپزشکان یک متوسط دریافتی، برای متخصصان داخلی یک نرخ متوسط دریافتی و برای پزشکان جراح هم یک متوسط دریافتی می‌توان ارائه داد.

عابدی با اشاره به سطوح دریافتی برای متخصصان، می افزاید: در رده معمولی متخصصان عفونی و روانپزشکان هستند، درآمدهای متوسط برای متخصصان داخلی، قلب داخلی، مغز و اعصاب داخلی و بالاترین درآمد برای متخصصان جراح مغز و اعصاب، عمومی و ارتوپدهایی که دیسک کمر و ستون فقرات عمل می‌کنند، وجود دارد. قطعا هر متخصصی که بیشتر کار می‌کند درآمد بالاتری هم دارد، به این معنا که ممکن است یکی از متخصصان به غیر از ساعات اداری تنها ۳ ساعت کار کند اما برخی متخصصان هم بیشتر از ۶ ساعت کار کنند که کارانه آنها بر اساس ساعات کاری که فعالیت می‌کنند تعیین می‌شود و اینجا تفاوت‌ها از این طریق حاصل می‌شود، بنابراین ما همیشه در این حوزه اختلاف درآمد خواهیم داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، می گوید: موضوع قابل انتقاد این است که افزایش ناگهانی که ۳ سال قبل در تعیین تعرفه‌ها اتفاق افتاد، درآمدها را نامتوازن کرد و باعث شد که بسیاری از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها هم بدهکار شوند و اگر از آن عبور کنیم درآمد متخصصان بحثی نیست که در مورد تفاوت‌های موجود در آن متمرکز شویم.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، سهم پزشکان با درآمد بالا را ۱۰ درصد عنوان می کند و می گوید: بررسی ها نشان می دهد، درآمد بعضی رشته های پزشکی با اجرای این طرح بالا رفت و اکثریت جامعه پزشکی، درآمد آنچنانی نداشته اند.

اغلب جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند

خسرونیا با عنوان این مطلب که ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه پزشکی نیز درآمد قابل قبولی دارند، می افزاید: در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند.

وی در ارتباط با درآمد ۱۰ درصد پزشکان، می گوید: این عده از محل کارانه ماهانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند که بیشتر جراحان قلب، پیوند و مغز هستند. البته کار پزشکان این رشته ها، سخت و دشوار است و بعضا با ریسک بالایی برخوردار است.

وی در خصوص درآمد سایر جامعه پزشکی، می افزاید: این ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، بین ۲ تا ۳ میلیون و حداکثر ۱۰ میلیون درآمد ماهانه هستند که با هزینه های آنها نمی خواند.

محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر مبتلا به جامعه پزشکی است، می گوید: از وقتی که پرداخت کارانه به جامعه پزشکی آغاز شد، تعادل بین آموزش و اقتصاد درمان بهم خورد.

زمانی که کارانه وجود نداشت، هیئت علمی دانشگاه ها تنها یک حقوق می گرفتند و در نتیجه تعامل بین آموزش و اقتصاد درمان وجود داشت اما از وقتی پرداخت کارانه آغاز شده است، این تعادل به اجبار به دلیل مشکلات بحث اقتصاد درمان را بهم ریخته است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی، معتقد است؛ در نظام کارانه محافظت از آموزش پزشکی به نحو اصولی دیده نشده و در نتیجه اقتصاد درمان آسیب پذیر شده است.

پشت پرده اجرا نشدن قانون ۱۱ساله پرستاری

تابستان سال ۸۶ بود که نمایندگان مجلس، طرحی را برای پرستاران تصویب کردند که بر اساس آن، خدمات پرستاری هم تعرفه داشته باشد، اما به از گذشت ۱۱ سال، خبری از اجرای آن نیست.

نیروهای پرستاری بیشترین خدمات درمانی را در بیمارستان ها بر عهده دارند و بیشترین حضور چهره به چهره با بیماران نیز متوجه پرستاران است. همین دو ویژگی کافی است که پی به اهمیت و حساسیت خدمات پرستاری ببریم و متوجه این موضوع باشیم که اگر خدمات پرستاران را نادیده بگیریم، قطعا خدمات درمانی که بیماران دریافت می کنند، ناقص خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد، بیش از ۸۰ درصد خدمات درمانی در بیمارستان ها متوجه پرستاران است. این در حالی است که هنوز برای خدمات پرستاری، تعرفه ای وجود ندارد و در نتیجه، پول خدمات پرستاری به جیب دیگران می ریزد.

جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاران، با هزاران امید و آرزو، به طرحی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تابستان سال ۸۶ تصویب کردند، دل خوش کرده بودند تا شاید امیدی به دریافت حق و حقوق واقعی آنها از خدماتی که به بیماران ارائه می دهند، داشته باشند. حالا بیش از ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می گذرد اما هنوز خبری از اجرایی شدن این قانون نیست.

پرستاران در طول این سال ها ، همواره خواستار اجرایی شدن این قانون توسط دولت هایی بوده اند که بر مسند کار قرار گرفته اند، اما هنوز خبری از اجرایی شدن نیست.

محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار، گفت: این قانون ششم تیر ۱۳۸۶ با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و از آن روز تا کنون، پرستاران منتظر اجرایی شدن این قانون هستند.

وی با عنوان این مطلب که تمامی اقدامات کارشناسی برای اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام شده است، ادامه داد: به رغم اینکه در طول ۱۱ سال گذشته هر دولتی که روی کار آمد از اجرایی شدن این قانون حمایت کرد و دستورات متعدد روسای جمهوری و معاونین آنها نیز وجود دارد، اما هنوز از اجرای تعرفه های پرستاری خبری نیست.

شریفی مقدم تاکید کرد: جامعه پرستاری انتظار دارد با گذشت بیش از ۱۱ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و طی تمامی مراحل کارشناسی و رفع تمامی بهانه های ممکن و دستور روسای جمهور، این قانون شکل اجرایی به خود بگیرد.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اجرایی شدن این قانون در برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته و دولت ملزم است آن را اجرایی کند.

علی اشرف رحمان‌پناه عضو شورای عالی نظام پرستاری، با بیان اینکه وزارت بهداشت برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود اراده برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید بودجه پیشنهادی ارائه دهد، گفت: وزارت بهداشت باید بودجه‌ پیشنهادی برای اجرای این قانون ارائه دهد.

وی با اعتقاد به اینکه هنوز اراده محکمی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در وزارت بهداشت وجود ندارد، اظهار کرد: وزارت بهداشت حتی برای یکبار بودجه ای به منظور اجرای این قانون در نظر نگرفته است، افزود: این ناشی از نبود اراده‌ جدی در وزارت بهداشت است.

رحمان‌پناه با بیان اینکه سال گذشته سازمان نظام پرستاری بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد داد اما در کمیسیون تلفیق مطرح نشد، خاطرنشان کرد: باید وزارتخانه های بهداشت و رفاه ثابت کنند که اراده‌ای در این‌باره در میان مسئولان وجود دارد.

وی، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را عاملی برای صرفه‌جویی هزینه‌ها و حفظ منافع ملی و به‌نفع اقتصاد درمان برشمرد و افزود: با اجرای این قانون جلوی بسیاری از هزینه‌های مازاد و سربار در نظام سلامت کشور گرفته می‌شود.

ساعات کار طولانی، اضافه کاری های اجباری، چند شیفت و نوبت کار کردن و…، باعث فرسودگی شغلی پرستاران شده است. بطوریکه اغلب این نیروها با گذشت چند سال از شروع بکار در این حرفه، گرفتار بیماری های جسمی و افسردگی می شوند. استرس های ناشی از حساسیت های حرفه پرستاری، باعث شده پرستاران از شادابی و طراوت لازم در زندگی شخصی خود برخوردار نباشند و همین مسئله، آسیب هایی برای آنها و خانواده پرستاران به دنبال دارد.

کمبود نیروی پرستاری، منجر به اضافه کاری های اجباری گردیده و همین مسئله، میزان خطاهای پرستاری را بالا برده و کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران را کاهش داده است.

سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، در واکنش به مشکلات حرفه پرستاری و کمبودهایی که پرستاران را آزار می دهد، گفت: از نظر تعداد نیروی مورد نیاز پرستاری در کشور، با مشکلات جدی روبرو هستیم و سازمان های امور استخدامی و برنامه و بودجه باید در این زمینه شنونده مشکلات باشند و طرحی برای حل مشکلات کمبود نیروی پرستاری در کشور داشته باشند. از طرفی به دنبال ارتقای رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت هستیم که بدون توسعه خدمات و مراکز و افزایش دسترسی مردم، این مهم میسر نمی شود و برای ارتقای رضایتمندی مردم، باید خدمات ارائه داد که نیاز به تامین اعتبارات دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.