بررسی دوباره تفکیک راه از مسکن ، قطع و وصل کلافه کننده سامانه های اداری!

یکی شدن دو وزارتخانه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی به تاریخ ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ بر می‌گردد. وزارتخانه جدید راه و شهرسازی نام گرفت اما اغلب کارشناسان اقتصادی معتقدند به دلایلی راه اولویت کاری سیاستگذاری‌ها در وزارتخانه جدید شد و بخش مهم مسکن در سایه حمل و نقل ماند.

دولت لایحه تفکیک این وزارتخانه را در تیرماه به مجلس فرستاد اما نمایندگان با آن مخالفت کردند تا اینکه رئیس جمهوری در بازدید روز دوشنبه از وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد دولت همچنان خواهان تفکیک برخی وزارتخانه‌ها است.

ادغام وزارت راه و مسکن از همان ابتدا منتقدان زیادی داشت. بی‌ارتباطی وظایف ذاتی این دو دستگاه و احتمال نادیده گرفته شدن هر یک از دو بخش مسکن و حمل و نقل در اثر تصمیمات و سیاستگذاری‌های وزیر مربوطه مهم‌ترین دلیل کارشناسان برای مخالفت با ادغام بود که اتفاقاً همین موضوع در ۶ سال گذشته بیشترین انتقادها از ادغام را در پی داشته است.

کارشناسان و متولیان هر دو بخش معتقدند سنگینی حجم کاری دو بخش باعث مغفول ماندن سیاست‌های مربوط به هر دو بخش شده که البته کفه ترازو به ضرر بخش مسکن سنگینی می‌کند.

در همین رابطه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «ایران» از آماده شدن طرحی در کمیسیون عمران خبر داد که در آن تفکیک دو وزارتخانه مطرح شده است.

به گفته رضایی کوچی اگر دولت تا دو هفته آینده لایحه‌ای برای تفکیک به مجلس ندهد کمیسیون عمران طرح خود را به مجلس می‌دهد. رئیس کمیسیون عمران گفت: جو مجلس به نفع تفکیک است و دلیل رأی نیاوردن تفکیک در تیرماه امسال این بود که لایحه تفکیک چند وزارتخانه با هم به مجلس آمد و چون نمایندگان در مورد تفکیک وزارتخانه‌های دیگر بحث‌هایی داشتند به تفکیک وزارت راه و مسکن هم رأی ندادند.

اتلاف وقت مردم و معضل قطع مدام اتوماسیون های اداری

بانک ها، دفاتر ثبت اسناد، دفاتر پست ، دفاتر پیشخوان، دادگاه ها و اصولا هر مجموعه ای که از طریق شبکه اینترنت کار مردم را راه می اندازند، برخی مواقع با قطع سیستم باعث معطلی مردم و اتلاف وقت و هزینه آن‌ها می‌شوند.

شاید شما هم خیلی شنیده باشید که مردم می گویند: یادش به خیر زمانی که همه کارها دستی انجام می شد حداقل این قدر معطل نمی شدیم. همه ما نمونه های بسیاری را از چنین شرایطی که مردم از وصل شدن به سیستم های اتوماسیون ناراضی هستند، سراغ داریم.

برای ثبت یک سند رسمی به دفترخانه مراجعه کرده ام. کارهای نوشتن سند تمام می شود ، اما کار می خوابد، می گویند سامانه دچار اختلال شده و تا مشکل حل نشود کاری نمی توان انجام داد. دو ساعت معطل می شویم تا بالاخره سیستم اینترنت وصل می شود.

این مشکل را بارها داشته ام هر بار هم حداقل نیم ساعت معطل بوده ام تا بتوانم سندی را امضا کنم یا انگشت جوهری خود را بالاخره پای سند بزنم.

اما گلایه هایی که از شهروندان به ما می رسد خلاف این اظهار نظر را مطرح می کند و چنین به نظر می رسد که قطع شدن های این چنینی کم نیست و شهروندان نمی دانند خسارت وارد آمده به آن ها در امر مهم نقل و انتقالات قانونی را چه کسی باید برعهده بگیرد و اصلا نهادی پاسخ گوی این نابه سامانی هست؟

برای ارسال بسته ای پستی به یکی از دفاتر پست شرق تهران مراجعه کرده ام. از متصدی می‌خواهم پاکت مناسب برای بسته ام را بدهد. می گوید فعلا سیستم قطع است. تا سیستم وصل نشود نمی توانیم کار کنیم. می گوید: دست ما نیست هر روز همین مشکل را داریم !

خانم دیگری هم که برای ارسال بسته پستی آمده می گوید: از صبح این جا منتظر نشسته ام قرار است که سیستم وصل شود، حداقل تکلیف مان را مشخص نمی کنند. متصدی باجه فقط یک جواب دارد: سیستم است دیگر، قطع می‌شود دست ما نیست! پس از مدتی پسر جوانی به عنوان تکنسین سیستم آی تی آمد و پس از جابه جایی کابل ها و چسب زدن آن ها سیستم را تحویل داد ، گفتند سیستم برقرار شده اما پس از چند دقیقه دوباره قطع شد.

این ماجرا را خبرنگار ایرنا که خود در این پستخانه حضور داشته، نوشته است و بعد هم موضوع را به صورت تلفنی با مدیرکل پست استان تهران در میان گذاشت.

مهدی مقصودی قطع سیستم را مربوط به قطعی نت بیان می کند و می افزاید: ارائه خدمات پستی مانند دیگر دستگاه ها وابستگی زیادی به زیرساخت مخابرات دارد. وی تاکید کرد: بیشتر قطعی ها خارج از سیستم سازمان است که سعی شده زیرساخت ها تقویت و در این حوزه سرمایه گذاری شود.

مدیرکل پست استان تهران خاطر نشان کرد: کسب درآمد برای شرکت پست اهمیت دارد و قطعی سیستم نیز در درآمدها تاثیر می گذارد از این رو تلاش ما بر آن است که ضمن انجام امور مراجعان در کمترین زمان خللی در خدمات رسانی ایجاد نشود.

قطعی سیستم بانکی نیز از آن دست مشکلاتی است که بیشتر مردم معطلی و کلافگی آن را تجربه کرده اند . این اختلالات به ویژه در ساعات و روزهایی که مردم به دلایل مختلف مراجعه بیشتری به شبکه بانکی دارند ، افزایش هم پیدا می کند.

برخی ریشه این اختلالات را نارسایی‌های مخابراتی و گروهی دیگر خود شبکه شتاب که در بانک مرکزی مستقر است، می‌دانند.

برخی از کارشناسان امور بانکی و مخابراتی مشکلات این حوزه را ناشی از همکاری ضعیف بانک‌ها با بانک مرکزی و ضعف در زیرساخت‌های ارتباطی بانک ‌ها می دانند. ضعف مدیریت کلان شبکه شتاب از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز از دیگر مسائلی است که سیستم شتاب بانکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. کارشناسان می‌گویند: ایجاد هر دستگاه خودپرداز به اندازه ایجاد یک شعبه بانک هزینه ‌بر است؛ تامین امنیت شبکه و پشتیبانی آن نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد که بانک‌ها عموما زیر بار سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌روند.همین اتفاقات ناگوار و اتلاف وقت و هزینه باعث شده است تا درست یا غلط، مردم نگاه خوبی به دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری نداشته باشند. آن ها می گویند در شرایطی که هنوز زیرساخت های لازم فراهم نشده و مردم هم از شرایط کنونی ناراضی هستند، معلوم نیست که چرا تمام دستگاه های دولتی و خصوصی دم از اتوماسیون می زنند.خراسان.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دانلود رایگان قالب و افزونه های پریمیوم و اورجینال فارسی شده برای وردپرسکلیک کنید