سامانه شکایت از رویه ها و تخلفات بورس اوراق بهادار

سامانه های آنلاین
به این مطلب امتیاز دهید

گروه پاسخگویی به شکایات” سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از بخش‌های “مدیریت پیگیری امور تخلفات” است که بنا به دستور هیأت مدیره سازمان در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به منظور پاسخگویی و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران تشکیل شد. این گروه در حال حاضر در دو زمینه پاسخگویی به شکایات از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس (ناشران بورسی) و شکایات از شرکت‌های کارگزاری فعالیت می کند. البته این تقسیم‌بندی به این علت صورت گرفته که بیشتر شکایات ارجاعی به سازمان مربوط به اشخاص حقوقی مذکور است، با این وجود سازمان علاوه موارد فوق به تمامی شکایاتی که ناشی از فعالیت‌های حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه باشد رسیدگی می نماید.

برای دسترسی به سامانه آنلاین شکایت از بورس اوراق بهادار لینک زیر را کلیک و یا لمس کنید:

ورود به سامانه شکایت آنلان بورس

گروه پاسخگویی به شکایات” از زمان تشکیل (اسفند ماه سال ۱۳۸۵) تا کنون شکایات مردمی را از طریق مراجعه حضوری، فاکس و ارسال پستی دریافت می نمود و پاسخ مربوط را از طریق پست برای شکات ارسال می نمود و با وجود اینکه سرعت عمل گروه یاد شده در پاسخگویی به شکایات در حد کاملا مطلوب و به طور میانگین بین یک ساعت تا دو هفته بوده است، با راه‌اندازی “سیستم مکانیزه پاسخگویی به شکایات” روند پاسخگویی به شکایات علاوه بر از بین رفتن هزینه‌های ایاب و ذهاب یا هزینه‌های پستی، سرعت قابل توجهی را در بر خواهد داشت.

از طریق این سیستم عموم مردم می توانند از طریق کد رهگیری که سیستم در اختیار آنان قرار می دهد یا شماره ملی خود بر فرآیند رسیدگی به شکایت خود نظارت کنند و اطلاع حاصل نمایند که شکایت آنها در چه مرحله‌ای از رسیدگی است و پاسخ نهایی چه زمانی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

در فاز دوم این طرح مقرر گردیده است که به محض قرار دادن پاسخ نهایی به شکایت، پیامکی با مضمون کامل بودن پاسخ شکایت به شاکی ارسال گردد و شاکی با استفاده از کد رهگیری به سایت مراجعه و پاسخ خود را دریافت نماید.

ارسال همزمان رونوشت شکایت به کانون‌های موضوع ماده ۳۶ قانون بازار جهت رسیدگی به جنبه ضرر و زیان موضوع و رونوشت دیگر به بخش رسیدگی به تخلفات جهت رسیدگی به تخلف احتمالی شخص یا اشخاص مورد شکایت از قابلیت‌های دیگر این سیستم است که در مجموع می تواند ارتباط بلافصلی را میان عموم سرمایه‌گذاران و سهامداران با سازمان بورس و اوراق بهادار برقرار نماید و در نهایت به کاهش و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌ها در بازار بیانجامد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.