حاشیه های همه گزینه های روی میز تفکیک و ادغام وزارتخانه ها و سازمان ها

جزئیات همه گزینه های روی میز تفکیک و ادغام وزارتخانه ها و سازمان ها
به این مطلب امتیاز دهید

موضوع تفکیک وزارتخانه‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد ادغام شده بودند رنگ و بوی جدی به خود گرفت. تا جایی که هیأت دولت با تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» موافقت کرد و آن را در قالب لایحه دو فوریتی به مجلس فرستاد.

به‌رغم دیدگاه دولت ، برخی کارشناسان تفکیک وزارتخانه‌ها را در مقطع فعلی چاره‌ساز نمی‌دانند و می‌گویند وقتی کشور با بحران ارزی، نوسان قیمت سکه و رشد قیمت‌ها مواجه است تفکیک وزارتخانه‌ها درمان دردها نیست. آنها با آنکه از ابتدا ادغام را زیر سؤال برده بودند نیز می‌گویند درست است که ادغام کاملاً اشتباه بود ولی تفکیک در شرایط فعلی نیز اشتباه‌ است و دولت نباید به این سمت و سو برود. البته طبیعی است که برخی از کارشناسان هم با رویکرد تفکیک وزارتخانه ها موافقند.

همه گزینه های تفکیک و ادغام

در بازار شایعه و نظرات کارشناسی بصورت کم و بیش تفکیک و ادغام موارد زیر ورد محافل است:

  • تفکیک راه از شهرسازی و تشکیل دو وزارت خانه جدید
  • تفکیک بازرگانی از صنعت و تشکیل دو وزارتخانه جدید
  • تفکیک تعاون از کار و تشکیل دو وزارتخانه جدید
  • تفکیک ورزش از جوانان و تشکیل یک سازمان و یک وزارتخانه جدید
  • تفکیک معاونت نظارت مالی وزارت اقتصاد(خزانه داری) از امور اقتصادی و تشکیل دو وزارت خانه جدید
  • تفکیک و ادغام وزارت نفت و وزارت نیرو و تشکیل دو وزارت جدید به نام انرژی و آب
  • ادغام سازمان محیط زیست در سازمان جنگلها زیر نظر وزارت جهادکشاورزی
  • تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یک وزارت خانه جدید

انحلال سازمان محیط زیست

به گزارش هم رده به نقل از فارس، زمزمه های واگذاری کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی، انتصاب‌های پر حاشیه، کوچ پر‌تعداد مدیران سازمان جنگل ها به محیط زیست، عدم تعیین تکلیف معاونت مهم آموزش و پژوهش با گذشت چهار ماه از خروج معاون سابق این معاونت به گونه‌ای که در حال حاضر از چهار دفتر زیر مجموعه معاونت دو دفتر با معاون، یک دفتر با سرپرست و تنها یک دفتر با مدیرکل در حال فعالیت است، ترس از تسری شرایط کنونی معاونت آموزش به معاونت محیط زیست دریایی که معاون کنونی آن قرار است به زودی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند مشغول به کار شود، بخشی از این نگرانی ها است که می تواند بزرگترین ترس محیط زیستی های ایران را در محیط زیستی ترین دولت چهار دهه اخیر کشور رقم بزند؛ چرا که بسیاری عدم تعیین تکلیف معاونت مهم آموزش و پژوهش پس از گذشت چهار ماه را پیش زمینه‌ای برای انحلال آن می دانند و نگران تکرار این شرایط برای معاونت محیط زیست دریایی هستند که از مدت‌ها قبل نیز شکل گیری دفتری تحت عنوان اکوسیستم‌های تالابی منجر به شروع زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال و ادغام آن در سایر معاونت ها شده بود.

حالا برخی بر اساس همین شرایط سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی می‌کنند، متولیان کنونی این سازمان در نخستین گام، حذف دو معاونت آموزش و پژوهش و دریایی و در گام بعدی، انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغام آن در سازمان جنگل ها را رقم بزنند. ادغامی که بی شک منجر به تضعیف محیط زیست و در نهایت نابودی اندک سرمایه محیط زیستی باقی مانده برای کشور می شود.

این پیش بینی ترسناک زمانی قوت بیشتری می‌گیرد که بررسی انتصابات ستادی محیط زیست در دوران عیسی کلانتری با سابقه وزارت جهاد کشاورزی، نشان دهنده کوچ چهره‌های موثر سازمان جنگل ها به سازمان محیط زیست است. چهره‌هایی که از آن جمله می‌توان به ناصر مقدسی در بخش بین الملل و امور کنوانسیون ها و مصطفی کیاکجوری در بخش برنامه و بودجه اشاره کرد.

هرچند انتصاب مصطفی کیاکجوری در دفتر برنامه و بودجه به واسطه قید عنوان مشاور ویژه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و سابقه مصطفی کیاکجوری در بخش مجلس سازمان جنگل‌ها با حاشیه های دیگری هم همراه بود تا جایی که بسیاری این انتصاب را تلاش کلانتری برای جبران ضعف‌های مدیریتی کریم شافعی در قامت معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست برشمردند و حتی برخی با اشاره به خبرهایی مبنی بر تلاش شافعی برای ورود مجدد به مجلس شورای اسلامی، کیاکجوری را جانشین آتی وی معرفی کردند.

تفکیک وزارتخانه‌ها در مقطع فعلی اثرگذار است

محمد علی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایران درباره اینکه دولت با تفکیک وزارتخانه‌هایی که به اشتباه ادغام شدند، در این مقطع کار درستی انجام می‌دهد یا خیر، گفت: در شرایط فعلی وزارتخانه‌ها گرفتار کار اجرایی حداکثری شدند. به این دلیل که در زمان اضطرار دولت حضور حداکثری پیدا کرده است و عملاً می‌توانیم بگوییم اقتصاد کشور دولتی شده است.

وی افزود:وقتی دولت سایه‌اش در اقتصاد گسترده‌تر می‌شود باید زمینه پاسخگویی آن هم بیشتر شود. بدین جهت ادغام کارآیی وزارتخانه‌ها را به حداقل رسانده بود. تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از موضوعات مهم بود. چرا که جامعه کارگری و بنگاهی هیچ سنخیتی با هم ندارند و بایستی جداسازی صورت می‌گرفت. معتقدم تفکیک هم با تأخیر صورت گرفته است و دولت باید زودتر وارد جداسازی این وزارتخانه می‌شد.

تفکیک وزارتخانه‌ها دادن آدرس غلط برای اصلاح امور است. هیچ تغییر اساسی بدون مطالعه به سرانجام نمی‌رسد. بخصوص اگر این تغییر در شرایط غیرعادی کشور باشد. وقتی قیمت ارز با نوسان روبه‌رو است و دغدغه تجار و بازرگانان روز به روز در حال افزایش است، تفکیک وزارتخانه‌ها نباید در اولویت کاری دولت باشد.

آن زمان که ادغام صورت گرفت همه بخش‌های کارشناسی از دولت احمدی‌نژاد خواستند که به سمت ادغام نروند ولی هیچ کس گوش نداد. حال از دولت روحانی می‌خواهیم در این مقطع سراغ تفکیک نروند و تمام نیروی خود را برای ثبات نرخ ارز و دلار بگذارند. ما اکنون با تضاد فکری مدیران و وزیران روبه‌رو هستیم لذا با تفکیک وزارتخانه‌ها این مشکل بیشتر خواهد شد. بدین جهت توصیه کارشناسی این است که حل مشکلات ریشه‌ای در اولویت قرار گیرد تا اعتماد مردم، صنعتگران و تجار به دولت بازگردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.