دستگاه های اجرایی نمایندگان خود را برای دریافت شناسه کاربری سامانه حقوق و دستمزد معرفی کنند

پاراف گزارش دلایل استعفای کارمندان و کارکنان دولت و همچنین نحوه انجام استعفاء : چرا کارمند استعفا میدهد!؟ استعفای یک کارمند اغلب برای سازمان ضرر تلقی می‌شود و کنار آمدن با استعفای وی، بستگی به شرایط سازمان دارد.اما مجبورید با این حقیقت روبه‌رو شوید. دیر یا زود، حتی بهترین کارمندان هم استعفا خواهند داد. این کارمندان اغلب دلایل نامحدودی برای کار خود دارند.دلایلی همچون مشکلات شخصی و خانوادگی، مشکلات روحی و روانی، عدم پیشذفت در کار، عدم وجود انگیزه در کار ، عدم تحقق وعده های داده شده به کارمند ، بی عدالتی و تبعیض سازمان در رفتار با کارمندان، عدم توجه به خصوصیات اخلاقی ، نژادی و قومی کارمند ، انتظارات بیش از حد از کارمند ، بازخورد نامناسب فعالیتهای کارمند ، رفتار نامناسب سازمان با کارمند ، عدم وجود رابطه صمیمانه و کار گروهی در سازمان ، بی توجهی به اتفاقات پیرامون کارمند ، یافتن موقعیت شغلی مناسب تر ، عدم استفاده از خلاقیت کارمند و پرورش ندادن مهارت و استعدادهای کارمند و …

نحوه برخورد با استعفای کارمندان: استعفای یک کارمند همیشه در روند کار اخلال ایجاد می‌کند. و اگر کارمند مستعفی فردی خلاق،باهوش و در کار خود متخصص باشد این اخلال نمود بیشتری خواهد داشت.بنابراین در صورتیکه در مذاکره با کارمند متوجه شدید که او دیگر در سازمان نخواهد ماند به گونه ای تصمیم بگیرید که چند هفته ای حضور داشته باشد تا شما فرصت کافی برای چیدا کردن جایگزین برای او داشته باشید.این به آن معنا است که شما هنوز حضور فرد را تا آخرین روز کاری یک همیاری مثبت تلقی کرده‌اید. اگر فردی که استعفا داده، کارمند باارزشی برای سازمان نباشد و شما اعتمادی به او نداشته باشید تا در دو هفته پایانی کارش را ادامه دهد، سناریوی بالا تغییر خواهد کرد. در چنین مواردی، به فرد اطلاع دهید که برای این مدت کلیه حقوق خود را دریافت خواهد کرد، ولی دیگر نیازی به ادامه خدمت و حضور او در محل کار نیست. گاهی اوقات، قطع همکاری با یک کارمند می‌تواند اخلاقی، حقوقی، وجدانی و مناسب باشد.

نحوه استعفای کارمند: همیشه به یاد داشته باشید خارج شدن از محیط کاری فعلی به روشی باکلاس و متین می تواند اعتبار و شهرت شغلی شما را حفظ کند.ضمن آنکه این استعفا با کمترین هزینه رقم بخورد! ۱- استعفا مسئله ساده ای برای کارمند و سازمان نیست.بنابراین قبل از آنکه قدم در این راه بگذارید ، به خوبی عواقب کارتان را سبک و سنگین کرده و با با تجربه ها و سایر اشخاص متخصص و مطلع مشورت بگیرید و بعد اقدام به اجرای تصمیمی که گرفته اید بکنید.۲- شخصاً به رئیستان اطلاع دهید. نوع شرکت یا سازمانی که برایش کار می کنید و پستی که در آن دارید، روش متفاوتی را برای دادن این خبر دیکته می کند. ولی در کل، بهتر است که از قبل از رئیستان وقت بگیرید و شخصاً به او بگویید که می خواهید استعفا دهید. این کار تأثیر بهتری می گذارد و نشان دهنده احترام، اعتماد به نفس و مهارت های بین فردی قوی شماست.۳- زمانی استعفای خود را اعلام کنید که سازمان وقت کافی برای پذیرش آن داشته باشد. این مدت معمولا حدود یکماه قبل از ترک کار است.و این اطلاع رسانی شروع مثبتی برای روند استعفا است. کارمندانی که پستی دارند که نیازمند مجموعه مهارت های تخصصی است، بهتر است که زودتر اطلاع بدهند و اگر آنها زمان کمی برای اطلاع رسانی دارند، باید سعی کنید در این مدت کوتاه دانش خود را به جایگزین خود انتقال دهند.۴- فکر نکنید که حتماً باید دلیل خود برای ترک شغل را توضیح دهید. یادتان باشد که لازم نیست حتماً ریز دلایل خود را به سازمان توضیح دهید.۵- از مشاجرات احساسی خودداری کنید. شروع به بگو مگوهای آتشین با رئیس ممکن است که در ابتدا عصبانیت تان را بخواباند، ولی بعداً برایتان دردسر ساز می شود. یادتام باشد شما برای تایید مرخصی و خروج بی دردسر از کار و یا احتما کار در بخش دیگری از دولت به او احتیاج پیدا خواهید کرد.۶- کارفرمای خود را در دردسر نیندازید. شاید شما مشتاق باشید که شغل جدیدتان را تا هفته دیگر آغاز کنید، ولی سازمانی که در آن بودید هم بیکار نیست و ممکن است به مهارت شما نیاز داشته باشد، و لازم باشد که مدت بیشتری در این سازمان بمانید. بنابراین با صبر و خویشتن داری نهایت همکاری را با سازمان فعلی انجام دهید و مته به خشخاش نگذارید.۷- سعی کنید به گونه ای رفتار کنید که خروجتان وجهه و اعتبار مثبتی باشد برای دیگران و سازمان در آینده خود معرف و تصدیق کننده ای باشد بر کلاس کاری و رفتاری تان.۸- همکاران خود را در جریان قرار دهید. همکارانی که سالهاست می شناسید حق دارند از تصمیم شما باخبر باشند، نه اینکه یک روز بیایند و ببینند که میز شما خالی است و نگران شوند که چه اتفاقی برای شما افتاده است.۹- قدردان کسانی باشید که بیشترین تاثیر را بر روند کاری شما داشته اند و این قدردانی را به اطلاع آنها برسانید.

مستند قانونی استعفا: ماده ۶۴ قانون استخدام کشوری میگوید: مستخدم رسمی می تواند با یک ماه اعلام قبلی از خدمت دولت استعفا کند در هیچ مورد استعفای مستخدم رافع تعهدات او در برابر دولت نخواهد بود استعفا از تاریخی تحقق می یابد که وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط مستخدم به موجب حکم رسمی با آن موافقت کند. وزارتخانه یا موسسه دولتی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول استعفا رد یا قبول استعفا را کتبا اعلام دارد اگر تا پایان یک ماه مذکور رد یا قبول استعفا ابلاغ نگردد این امر در حکم عدم قبول استعفا تلقی خواهد شد مستخدم می تواند در صورت قبول نشدن استعفا طبق ماده ۶۰ شکایت کند. ماده ۶ آیین نامه استخدام پیمانی می گوید: فسخ قرارداد استخدام پیمانی توسط هر یک از طرفین قرارداد با یکماه اعلام قبلی امکانپذیر خواهد بود مگر آنکه در قرارداد مدت کمتری تعیین شده باشد.

نمونه نامه استعفا: جناب آقای ….با سلام و احترام / بدینوسیله اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. که از تاریخ ……….. در این شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول بکار می باشم بدلایل شخصی / کاری تقاضای استعفای خود را از تاریخ …………… بحضور تقدیم می دارم.خواهشمند است دستور فرمایید اداره امور کارکنان درخصوص درخواست اینجانب اقدام لازم مبذول نمایند. بدیهی است اینجانب تا زمان تسویه حساب در خدمت شرکت بوده و در صورت نیاز آمادگی دارم تا آموزش نفر جدید جهت تصدی شغل مربوطه را بر عهده گیرم.پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر خویش را ابراز نموده و توفیق جنابعالی و دیگر همکاران محترم مجموعه را از خداوند منان خواستارم. با تشکر و سپاس/نام و نام خانوادگی/تاریخ و امضا

دلایل استعفای کارمندان و کارکنان دولت و همچنین نحوه انجام استعفاء

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.