نحوه راه اندازی حرفه نقاشی ساختمان ، باشگاه ورزشی ، خشک شویی و تولید گیاهان داروئی

نحوه راه اندازی حرفه نقاشی ساختمان ، باشگاه ورزشی ، خشک شویی و تولید گیاهان داروئی

بعضی شغل‌ها در گذر زمان تغییر کاربری داده اند و برخی نیز به کل منقرض شده‌اند. از معدود شغل‌هایی که از سال‌های دور تاکنون همچنان پابرجا هستند، حرفه‌ نقاشی ساختمان است. در این بین نه تنها کمرنگ‌تر نشده است بلکه روز به روز رونق بیشتری یافته است.

شاید قبل تر ها کمتر به تزئینات و زیبایی محل زندگی توجه می‌شد اما امروزه با مهم شدن این موضوع نقاش‌ها نیز نانشان در روغن است. خوبی این شغل در این است که سرمایه آن چنانی نمی‌خواهد. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که به دلیل نداشتن سرمایه‌‌ اولیه هنگفت تاکنون بیکار بوده‌اید، دیگر نگران نباشید. همین حالا دست به کار شوید! قلم مو، غلتک و مقداری رنگ را با کمی مهارت و خلاقیت ترکیب کنید و نقاش شوید!

این حرفه اگرچه با سرمایه کم شروع می‌شود اما وقت نسبتا زیادی می‌طلبد تا فرد کاربلد شود. بعضی افراد با گذراندن دروس تئوری مشکل دارند و شاید اگر بدانند که نقاشی ساختمان نیز با خواندن کتاب به دست می‌آید کلا از خیر نقاش شدن با وجود مزایای آن بگذرند. اما خیالتان راحت! اگرچه طی سال‌های گذشته از طرف مراکز فنی و حرفه‌ای این شغل به هر دو صورت تئوری و عملی تدریس می‌شود اما شما می‌توانید فقط با شاگردی کردن نیز به این حرفه دست یابید.

حتما لازم نیست مسیر نسبتا سخت مراکز فنی و حرفه ای را طی کنید. اگرچه با وجود نوسانات شدید در اقتصاد ایران، بیکاری روز به روز بیشتر می‌شود اما به دلیل نیاز مردم به این شغل، کمتر نقاشی از بیکاری رنج می‌برد. به خصوص اگر خوش قول باشید و در گذر زمان کاربلد شده باشید، قطعا اوضاع کاری بهتری خواهید داشت.

نقاشی ساختمان‌ شامل برآورد مواد و رنگ‌های لازم، درهم آمیختن رنگ‌ها برای تهیه رنگ مد نظر و رنگ آمیزی سطوح مختلف یک ساختمان از جمله در، دیوار، سقف و … است. شغل نقاشی ساختمان از آن دسته از مشاغلی است که مدرک دانشگاهی نمی‌خواهد. گاهی لازم است، پیش از شروع رنگ‌آمیزی، ابتدا سطوح را گچ کاری، بتونه کاری و سنباده کشی و برای رنگ‌کردن آماده کرد. نقاش‌ها از رنگ های مختلف برای پوشش دادن سطوحی مانند دیوارها، سقف ها، درها و پنجره های ساختمان استفاده می‌کنند. آن‌ها قبل از شروع رنگ کاری، باید سطوح را به کمک سنباده، بتونه کاری یا گچ کاری صاف و یکدست و بعد رنگ آمیزی را شروع کنند. از وسایلی که نقاش‌های ساختمان در کار خود استفاده می کنند می توان به رنگ، گچ، قلم مو یا غلتک، سنباده، تینر و نردبان اشاره کرد.

نحوه ورود به این حرفه

علاقه مندان برای ورود به این شغل می توانند مدتی در کنار یک نقاش ساختمان ماهر به عنوان کارگر و دستیار کار کنند تا با همه جوانب این شغل آشنا شوند. در آموزشگاه های دولتی و آزاد نیز زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای کشور، دوره های آموزش نقاشی ساختمان تدریس می شود که علاقه مندان به آموزش حرفه ای می توانند در این کلاس ها شرکت کنند. البته کسب تجربه و مهارت در این کار حائز اهمیت است.

ساعت کاری

ساعت کاری نقاش بستگی به نوع کار و سفارش مشتری دارد. در زمان هایی که نقاش ها سفارش کار می گیرند، باید تمام وقت و حتی گاهی در روزهای تعطیل سرکار خود باشند تا بتوانند به موقع کار را به اتمام برسانند. ممکن است نقاش مدتی بین سفارش های مختلف بیکار باشد. محل کار نقاش ساختمان معمولا در منازل، ادارات یا سازمان های مختلف است.

مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز

هر حرفه‌ای یک سری وظایف مخصوص به خود را می‌طلبد. نقاشی نیز مانند دیگرمشاغل از این قانون مستثنا نیست. وظایف اصلی یک نقاش عبارت اند از: اندازه گیری سطوح برای تخمین میزان رنگ و وسایل مورد نیاز، کندن رنگ یا پوشش قدیمی سطوح، پرکردن سوراخ ها و ترک ها و کاملا صاف کردن سطوح به کمک بتونه کاری و گچ کاری، زدن رنگ آستری، ترکیب رنگ های مختلف برای رسیدن به رنگ مد نظر و رنگ کردن نهایی. البته گاهی نقاش باید با گچ برها، متخصصان دکوراسیون و دیگر افراد مرتبط همکاری کند و اما ویژگی‌هایی که یک نقاش باید داشته باشد نیز به نوبه خود مهم است. یک نقاش ساختمان باید ظاهری مناسب داشته باشد. به جرئت می‌توان گفت، اولین ویژگی مهم یک نقاش ساختمان، ظاهر اوست.

مرتب و تمیز بودن این افراد در نگاه اول، مشتریان را تشویق می‌کند که کار خود را به آن ها بسپارند. یک نقاش حرفه‌ای باید خوش برخورد باشد. برخورد مناسب و توجه به خواسته های مشتری از ویژگی‌های لازم این حرفه به شمار می‌رود. دقت داشتن در کار نقاشی موضوع مهمی است. نقاشی سطوح، کار دشواری است و کمترین خطا باعث دوباره‌کاری می شود و نتیجه‌ای جز اتلاف سرمایه و وقت را در پی ندارد. بنابراین، نقاشان ساختمان باید نهایت دقت خود را به کار گیرند. هدف افراد از رنگ آمیزی منازل و ساختمان‌ها هرچه زیباتر کردن این محیط هاست.

برای این کار، نقاش ساختمان باید از سلیقه خوبی برخوردار باشد. داشتن کمی ذوق هنری در این مسیر به شما کمک بسیاری می کند. با ترکیب‌هایی جذاب از رنگ‌ها به راحتی می‌توانید مشتریان خوبی داشته باشید. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های یک نقاش حرفه‌ای خوش قول بودن اوست. خوش قولی در تمام مشاغل اهمیت زیادی دارد. نقاشان ساختمان نیز باید در زمان معین در محل کار خود حاضر شوند و در تاریخ معین کار را آماده کنند و تحویل دهند. با پرورش دادن این ویژگی ‌ها در خود به راحتی می‌توانید یک نقاش ساختمان زبده شوید.

وسایل مورد نیاز

نقاشی ساختمان کاملا یک شغل مهارت محور است. از آن شغل هایی که احتیاج به سرمایه خاصی ندارد. شما فقط با چند صد هزار تومان ناقابل می توانید کارتان را شروع کنید. حتی می توانید با پول اولیه‌ای که از مشتری می گیرید، وسایل کارتان را تهیه کنید.کاردک، لیسه، نردبان، قلم مو، غلتک، تخته بتونه، سنباده و متر، مهم ترین ابزارهای مورد نیاز یک نقاش به شمار می‌روند.

صفر تا صد تاسیس باشگاه ورزشی

معضل اضافه وزن، هم اکنون به یکی از مهم ترین عوامل خطرآفرین برای سلامتی تبدیل شده است. زندگی ماشینی و آپارتمانی در کنار کمبود فضاهای سبز در شهرها و آلودگی هوا موجب شده است، تا افراد از تحرک کافی برخوردار نباشند. بیشتر پزشکان در کنار نسخه های عریض و طویل و البته گزاف دارویی خود؛ مورد دیگری را به آن اضافه می کنند که عبارت از داشتن فعالیت مستمر و منظم است. باشگاه های ورزشی با فراهم کردن امکانات و شرایط مناسب برای ورزش کردن جزو اولین پیشنهادها برای این موضوع مهم هستند. از این رو در سال های گذشته باشگاه داری آن هم از نوع ورزشی اش رونق چشمگیری یافته است.

گرفتن کارت مربیگری

اگر حکم قهرمانی یا لیسانس تربیت بدنی دارید؛ مژدگانی بدهید که راه شما برای گرفتن کارت مربیگری بسیار هموار است وگرنه باید برای به دست آوردنش زمان و پول صرف کنید. به این صورت که، ابتدا باید به هیئت ورزش های همگانی سری بزنید؛ بعد از ثبت درخواست، در کلاس های تئوری و عملی مربوط شرکت کنید. بعد از این که دوره ها را با موفقیت پشت سر گذاشتید، کارت مربیگری برایتان صادر می شود. ناگفته نماند که این روند بستگی به شرایط آن زمان فدراسیون دارد؛ که خوش بینانه ترین حالت دو ماه و بدبینانه ترین حالت ممکن است، حتی تا یک سال هم، طول بکشد. به دست آوردن این کارت حدود ۵۰۰ هزار تومانی خرج برمی دارد.

گرفتن مجوز برای تاسیس باشگاه

قبل از هر اقدامی، برای گرفتن مجوز باید تکلیف دو مورد مهم را برای خود مشخص کنید؛ انتخاب همکار و انتخاب رشته های ورزشی در باشگاه.

  • انتخاب همکار : بهتر است، فردی را که برای همکاری انتخاب می کنید؛ از لحاظ روحی و اخلاقی به شما بسیار نزدیک باشد. وجود موسس (سرمایه گذار) و مدیر با کارت مربیگری الزامی است. طبق قوانین موجود در هیئت ورزشی، تنها موسس است که می تواند، همزمان سمت مربیگری را هم داشته باشد. پس چنان چه می خواهید از هزینه هایتان کم کنید، همت کنید و هر دو وظیفه موسس ومدیریت را خود بر عهده بگیرید.
  • انتخاب مربی و رشته ورزشی : از چند مربی حرفه ای دعوت به همکاری کنید. با در نظر داشتن تقاضای جامعه، نوع رشته هایی را که می خواهید؛ در باشگاه تان آموزش دهید، انتخاب کنید. اکنون رشته های متنوعی مانند ایروبیک، پلاتس، تیارکس و… وجود دارد.

انتخاب مکان و گرفتن مجوز

حالا وقت این است که شال و کلاه کنید، در کوچه پس کوچه های شهر به دنبال مکان مناسبی برای باشگاه تان بگردید و محل انتخابی را رهن یا اجاره کنید. سالن های حاشیه اصلی خیابان، مزایا و مشکلات خاص خود را دارند. از مزایای آن ها، این است که بیشتر در معرض دید عموم هستند و این یعنی از هزینه های تبلیغات شما کاسته می شود. اما مشکل بزرگ آن ترافیک و کمبود جای پارک است. که زیاد به مذاق مشتریان خودرو سوارتان خوش نمی آید. برای رهن و اجاره یک سالن در منطقه متوسط شهر، باید چیزی حدود ۱۰میلیون تومان به عنوان ودیعه و۲ میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر بگیرید.

پس از انتخاب و اجاره محل باشگاه، باید درخواست کتبی خود را به اداره ورزش جوانان شهرستان متبوع ارائه دهید، حالا نوبت بازرسی کارشناسان فرا رسیده است. تاییدیه نظریه ترافیکی اماکن عمومی و مجوز استحکام بنا هم لازم دارید؛ تا مجوز برای شما صادر شود. دریافت مجوز حدود یک میلیون تومان خرج روی دستتان می گذارد.

آماده سازی و تجهیز سالن

ابتدا باید سالن را از نظر امکانات مدیریتی و مکانی آماده کنید و بعد به سراغ تجهیز ورزشی سالن بروید. گفتنی است، که باشگاه ها براساس متراژ، تهویه هوا و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی به سه درجه تقسیم می شوند.

  • آماده سازی سالن : از همین ابتدا بگویم که، آماده سازی سالن خرج زیادی روی دست تان می گذارد، آماده سازی سالن، یعنی پوشاندن کف باشگاه با کف پوش، آیینه کاری دیوارها، نصب کمدهای تعویض لباس و میز مدیریت. میزان هزینه ها بستگی به متراژ سالن، سلیقه شما و صد البته موجودی جیب تان دارد.
  • تجهیز سالن : وقتی برای خرید وسایل ورزشی سری به بازار می زنید، شاید سرتان از تنوع مارک ها و قیمت ها گیج برود و همین تنوع، انتخاب شما را با سختی همراه می کند. شما باید با کمترین هزینه، وسایلی با ماندگاری بالا، کیفیت خوب و خدمات پس از فروش عالی (نظیر تعمیر و تعویض قطعات) انتخاب و خریداری کنید.

یک ایده هوشمندانه

شما می توانید با اندکی هزینه و البته گرفتن مجوز از وزارت بهداشت، فضای کوچکی از سالن خود را، با دکوری جذاب به یک کافی شاپ تبدیل کنید. کافی شاپ ها، به عنوان یک منبع درآمد عالی در سالن های ورزشی بسیار مورد توجه موسسان آن هاست. اگرخودتان را جای ورزشکاران بگذارید، می بینید؛ که پس از ورزشی پر تحرک، نوشیدنی های لذت بخشی مانند: عرقیجات گیاهی چربی سوز یا پروتئین های مکمل، حسابی می چسبد. بنابراین این بوفه کوچک و کم هزینه، کم کم به محلی برای گذراندن وقت و رفع خستگی ورزشکاران تبدیل می شود و این به معنای وجود یک فرصت مناسب، برای فروش اقلام رژیمی و مکمل های غذایی پیشنهادی مربیان به ورزشکاران است.

کسب و کار خشک شویی البسه

در منزل لباس‌ها با آب شسته می‌شوند اما لباس‌های روغنی و دارای لکه ممکن است به راحتی با آب شسته نشوند. برای همین از روش‌هایی غیر از آب شویی استفاده می‌شود که به آن خشک شویی گفته می‌شود. در این روش از برخی مواد شیمیایی به خصوص پرکلرواتیلن استفاده می‌شود که لکه‌ها را ابتدا نرم کرده و سپس در دستگاه با فشار جدا می‌شوند. پرکلرواتیلن یا پرکلروپلی اتیلن، یک ماده شیمیایی سنگین است که هر لیتر آن حدود سه کیلوگرم است. لباس‌ها بعد از شست وشو به این روش در دستگاه مخصوص، به صورت کاملا خشک خارج می‌شوند. در خشک شویی‌ها عمدتا از این روش استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با جزئیات خشک شویی آشنا می‌شویم.

درآمد خشک شویی چقدر است؟

درباره درآمد در نظر داشته باشید که این کسب و کار نسبتا فصلی است. شما در طول سال برخی مشتریان ثابت خودتان را پیدا خواهید کرد که به طور معمول شست وشوی برخی لباس‌ها مثل کت و شلوار را به شما خواهند سپرد. اما در برخی دوره‌ها مثل نزدیک نوروز یا نزدیک اعیاد دیگر که معمولا مراسم و عروسی‌ها زیاد است، کار خشک شویی بیشتر است. درباره درآمد خشک شویی، از فعالان این حوزه سوال کنید اما سعی کنید طرح تجاری مخصوص خودتان را بنویسید. برای تخمین درآمد در طرح تجاری خود، تخمینی منطقی از تعداد مشتریان ثابت و فصلی بزنید. مثلا اگر در روز به طور متوسط ۱۰ کت و شلوار سفارش بگیرید و ۱۰۰ متر مربع پرده ( ۱۰ پرده ۳ در ۳٫۵ متر) را هم بشویید، درآمد روزانه حدود ۲۵۰ هزار و ماهانه (با فرض ۲۵ روز کاری مفید) حدود ۶ میلیون تومان خواهد بود که با توجه به جدول فوق، بیش از نیمی از آن صرف هزینه‌های جاری خواهد شد و بقیه درآمد خالص شما خواهد بود. البته ممکن است جذب این تعداد مشتری، چندان ساده نباشد. این موضوع را در طرح تجاری خود با تبلیغات پوشش دهید.

محاسبات فوق سرانگشتی و تخمینی و مبتنی بر برخی فرضیات است اما از یک جهت بسیار اهمیت دارد و آن روشن شدن نقطه سر به سر کسب و کار شماست. مثلا این محاسبات نشان می‌دهد که اگر مشتریان روزانه شما به نصف این مقدار تقلیل یابد (۵ کت و شلوار و ۵۰ مترمربع پرده و سفارش دیگری نداشته باشید) به نقطه سر به سر کسب و کار می‌رسید و کمتر از آن یعنی ضرر. لذا قبل از شروع باید ایجاد این تعداد مشتری را تضمین کنید؛ اگر در محله شما رقبا زیادند یا این که سبک زندگی مردم طوری نیست که از خشک شویی زیاد استفاده کنند، بهتر است در مکان یابی خود تجدید نظر کنید. یا این که طرح خود را توسعه داده و برخی انواع تبلیغات را به آن اضافه کنید.

تاکتیک‌هایی برای روز مبادا

تبلیغات چاپی و توزیع در محل، ایجاد جوایز یا تخفیف در شروع کار، نصب بنر بزرگ، اعمال تخفیف برای مشتریان ثابت و. .. می‌تواند به برنامه شما اضافه شود تا به نقطه سر به سر برسید. یک راه دیگر که می‌توانید در طرح خود برای روز مبادا (نرسیدن به نقطه سر به سر) در نظر بگیرید، ارائه خدمات اضافه است؛ مثلا یک پیک استخدام کنید، تلفنی سفارش بگیرید و لباس‌ها را در منزل مشتری تحویل گرفته و همان جا تحویل دهید. با این کار می‌توانید دایره مشتریان را از محل خودتان فراتر ببرید. در طرح کسب و کار خود، حتی اگر یک صفحه باشد، این سناریوها و اعداد و ارقام کلی را داشته باشید و به مرور، بعد از شروع کار، آن‌ها را واقعی‌تر کنید. کاری که آنلاین‌ها می‌کنند.

برای راه‌اندازی یک خشک شویی چه تجهیزاتی لازم است؟

به طور کلی برای راه‌اندازی یک خشک شویی نیازمند تجهیزاتی مثل ماشین لباس شویی صنعتی، خشک کننده، چوب لباس و کاور، اتوی صنعتی و مواد شوینده هستید. علاوه بر تجهیزات نیاز به فضای کافی در یک منطقه مناسب شهری هم دارید. این فضا با توجه به نوع کار باید مجهز به سیستم تهویه مناسب هم باشد. جدول زیر مظنه‌ای از این هزینه‌ها را به طور خلاصه ارائه می‌کند. چنان چه ملاحظه می‌شود برای شروع، بدون در نظر گرفتن هزینه رهن و اجاره یا خرید فضا، به حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان (بسته به نوع تجهیزات) نیاز دارید تا تجهیزات لازم و همچنین برخی مواد اولیه را تهیه کنید و فضای موجود خود را تجهیز کنید.

خشک شویی‌های آنلاین چه می‌کنند؟

استارت آپ‌های خشک شویی یا همان خشک شویی‌های آنلاین، فرایند فوق را بر بستر اپلیکیشن‌های موبایلی انجام می‌دهند. یعنی مشتری سفارش خود را در اپلیکیشن ثبت کرده، همان جا جزئیات مربوط به هزینه و زمان تحویل گرفتن و دادن مشخص و در صورت تمایل نهایی می‌شود. بقیه کار چندان پیچیده نیست. پیک به آدرس مشتری می‌رود و لباس‌ها را تحویل می‌گیرد و بعد از شست وشو تحویل می‌دهد. البته امور اجرایی و به خصوص هماهنگی کار چندان ساده‌ای نیست.

پیچیدگی‌های کار آنلاین

البته استارت آپ‌ها معمولا خودشان یک ظرفیت بزرگ خشک شویی دایر نمی‌کنند. بلکه از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنند. مثلا با ۲۰ یا ۵۰ خشک شویی قرارداد می‌بندند و سفارش مشتریان را به آن‌ها می‌سپارند. حتی پیک را هم خودشان استخدام نمی‌کنند و با شرکت‌های حمل و نقل یا تاکسی‌های آنلاین کار می‌کنند. در این حالت هزینه اولیه کاهش می‌یابد اما نیاز به انبوهی از مذاکرات، چانه زنی و البته هماهنگی مداوم وجود دارد تا هیچ اختلالی ایجاد نشود.

البته در این حالت بخش بزرگی از درآمد به خشک شویی‌ها و پیک‌ها اختصاص خواهد یافت. عایدی گروه آنلاین، تنها به درصدی از درآمد کل محدود می‌شود که به نوعی بابت بازاریابی و تضمین کار دریافت می‌شود. درآمدی که باید طبق طرح کسب و کار، هزینه‌های برنامه نویسی اپلیکیشن و ارتقای آن، حسابداری و نیروی انسانی و. .. را پوشش دهد. البته این بدان معنا نیست که آنلاین‌ها فقط با دیگران کار می‌کنند. چرا که خودشان هم می‌توانند به مرور یک واحد خشک شویی دایر کنند و از برون سپاری بکاهند. علاوه بر آن می‌توان در اپلیکیشن امکاناتی پیش بینی کرد که هم بر تعداد مشتریان بیفزاید و هم درآمد مازاد ایجاد کند. مثلا برای کسانی که نیاز به شست وشو و تحویل فوری دارند هزینه بیشتر و برای کسانی که محدودیت زمانی ندارند تخفیف قائل شد. این کار با توجه به تعداد زیاد خشک شویی‌های در ارتباط با استارت آپ ممکن است چرا که احتمال این که حداقل یکی بتواند کار را فوری تحویل دهد وجود دارد. کسانی هم که محدودیت زمانی ندارند به برخی خشک شویی‌ها تحویل می‌شود تا در اوقات بیکاری خود یا به صورت اضافه کار، آن را انجام بدهند.

اگر به دنبال پیاده کردن چنین ایده‌هایی هستید، به دو دلیل لازم است نمونه‌های مشابه را ببینید: اول این که از تجربه آن‌ها بیاموزید و ثانیا تعداد رقبا را شمرده و تصور درستی از آن‌ها داشته باشید. چرا که کسب و کارهای آنلاین ( به طور کلی و در این جا خشک شویی ها) محدود به جغرافیا نیستند و با هزینه نه چندان زیاد، می‌توانند حوزه فعالیت خود را نه تنها از یک محله بلکه از شهر‌ها و استان‌ها هم فراتر ببرند. به طور کلی یکی از ویژگی‌های استارت آپ را گسترش پذیری می‌دانند. تعداد بسیار زیادی خشک شویی‌های آنلاین در جهان ایجاد شده است که برخی از آن‌ها بسیار ارزشمند هم شده‌اند. با جست وجوی عبارت laundry startups می‌توانید برخی از آن‌ها را ملاحظه کنید. اما ایرانی‌ها هم این روزها کم نیستند. زودشور، آنی واش، حباب، پلاک، واش لین، ببروبشور و استارت واش، برخی نمونه‌های خشک شویی آنلاین در کشور هستند که مراحل مختلف رشد خود را می‌گذرانند. آنلاین‌ها معمولا خدمات متنوعی برای انواع لباس، کارگران صنعتی، لباس کودک، لباس‌های ورزشی، بیمارستانی و. .. در نظر می‌گیرند که باعث می‌شود مشتریان آن‌ها علاوه بر عامه مردم به شرکت ها، کارخانجات و. .. هم گسترش یافته و از این محل درآمدهای پایدار بیشتری کسب کنند.

زیر و بم تولید گیاهان دارویی

قبل از این که وارد جزئیات شویم و برخی گونه های خاص را معرفی کنیم، اجازه بدهید یک نقشه هوایی از صنعت ارائه و برخی اعداد کلان را مرور کنیم. به طور کلی بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که حدود سه هزار گونه خواص دارویی دارد. طبق اعلام رئیس انجمن گیاهان دارویی، از این تعداد حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ گونه تولید می شود یعنی گونه های دیگر به صورت خودرو در طبیعت یافت می شود. میزان تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی های بانک جهانی از ۵۰ برابر شدن آن تا ۳۰ سال آینده (سال ۲۰۵۰) حکایت دارد. نکته مهم تر آن که حجم عمده ای از سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور به محصولات معروفی چون زعفران و گل محمدی اختصاص دارد و از بسیاری گیاهان دیگر، غفلت شده است. جدول یک، تصویر ذهنی شما از صنعت گیاهان دارویی در ایران و جهان و محصولات مورد توجه در ایران را نشان می دهد. با داشتن این تصویر، می توانیم به سراغ جزئیات تولید برخی گیاهان برویم.

به لیمو؛ درختچه پرسود

چند سال قبل کمتر معروف بود اما اکنون، حتما حداقل یک بار چای به لیمو خورده اید یا این که درباره آن شنیده اید. مخصوصا آن که اکنون انواع چای کیسه ای آن نیز در بازار موجود است. البته این گیاه مصارف دیگری به عنوان دارو، طعم دهنده و… نیز دارد. این برگ خوش طعم از درختچه ای چندساله تولید می شود. به لیمو یک درختچه چندساله است که به وسیله قلمه تکثیر می شود. دوره بهره برداری از آن حدود ۱۰ سال بیان شده است. یعنی شما با خرید قلمه به لیمو و کاشت آن، تا حدود ۱۰ سال می توانید محصول برداشت کنید. موعد برداشت هم دو تا سه بار در سال است که در نیمه اول سال و نهایتا تا آبان ماه رخ می دهد.

  • تخمینی از هزینه ها : منظور از برداشت، چیدن برگ های گیاه است. نیاز آبی گیاه هم نسبتا بالا و حدود ۵تا ۱۰ روز یک بار است. لذا این موضوع را مدنظر قرار دهید. درباره کارهای اولیه، بعد از خرید یا اجاره زمین مناسب، باید آن را تا عمق بیش از نیم متر شخم بزنید. اما هزینه اصلی شما، تهیه قلمه گیاه است که برای یک هکتار حدود ۱۵ میلیون تومان و بیشتر هزینه خواهد برد. البته، قیمت هر قلمه حدود ۵۰۰ تومان است و میزان کل هزینه شما، بستگی به تراکم کشت دارد. به طور متوسط اگر ۳۰ هزار قلمه در یک هکتار بکارید، ۱۵ میلیون تومان و اگر با فاصله نیم متری، کشت کنید در یک هکتار حدود ۴۰ هزار قلمه نیاز است که ۲۰ میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت. هزینه های زمین، آبیاری و… را نیز با توجه به محل مدنظر خود برآورد کنید.
  • تخمینی از درآمدها : اما درآمد مزرعه شما چقدر خواهد بود؟ در این باره باید توجه کنید که هر هکتار از ۱٫۲ تا حدود ۳تن (وابسته به نوع خاک، تراکم کشت و…) برگ خشک به شما می دهد که با احتساب فروش هر کیلوگرم به طور متوسط ۲۰ هزار تومان (با توجه به نوسانات قیمتی در طول سال)، از سال دوم ۳۰ تا بیش از ۵۰ میلیون تومان درآمد ناخالص خواهید داشت.

بادرنجبویه؛ آرام بخش بی رقیب اروپایی

بادرنجبویه از بسیاری جهات شبیه به لیموست. خواص دارویی متنوعی دارد و به عنوان طعم دهنده، آرامش بخش و نوشیدنی هم استفاده می شود. منشأ اصلی آن را جنوب اروپا و شرق مدیترانه گفته اند و اکنون هم در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، هلند، چک، مجارستان و… در سطح وسیعی کشت می شود.

  • تخمینی از هزینه ها: بادرنجبویه، اگرچه گیاه چندساله است اما بر خلاف به لیمو از طریق بذر و نشا، قابل تکثیر است. اگر به صورت مستقیم، از بذر استفاده کنید به حدود ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز دارید تا یک هکتار زمین را زیر کشت ببرید اما برای اطمینان بیشتر، می توانید با تولید یا خرید نشا (بذر رویانده شده در گلخانه یا به صورت متراکم) احتمال موفقیت کشت خود را افزایش دهید. به این منظور، در هر هکتار بیش از ۶۰ هزار نشا نیاز دارید که با توجه به قیمت ۱۰۰ تومانی هر نشا، به حدود شش میلیون تومان بابت نشا نیاز دارید.
  • تخمین درآمد سالانه: بر خلاف به لیمو، بادرنجبویه در سال اول هم محصول خوبی به شما می دهد و انتظار برداشت یک تن برگ خشک بی اساس نیست. برداشت این محصول نیز معمولا سه بار در سال و طی تیر، شهریور و آبان انجام می شود و برگ های سبز، بعد از برداشت، باید به سرعت خشکانده شود. البته اگر بخواهید بذر محصول را برداشت کنید، معمولا فقط یک بار برگ چیده می شود و در این حالت، محصول (برگ خشک) کمتر خواهد بود. در هر حال با فرض برداشت ۲تا ۳بار در سال و جمع آوری یک تن محصول خشک، می توان انتظار ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان درآمد را در هر سال داشت.

آلوئه ورا؛ باکلاس اما حساس!

آلوئه ورا، گیاهی مناسب با آب و هوای گرم و خشک است و نیاز آبی خیلی بالایی هم ندارد. همان طور که می دانید مصارف آن عمدتا دارویی، آرایشی و خوراکی است؛ از کرم های آلوئه ورایی تا کمپوت و…. این گیاه، در مزرعه از طریق پاجوش و قلمه قابل کشت است اما عمدتا در گلخانه تولید می شود. این گیاه در مرحله کاشت و داشت، تطبیق پذیری مناسبی دارد اما موقع برداشت، حساسیت هایی وجود دارد. بعد از برداشت برگ آلوئه ورا، یا باید به سرعت ژله آن استخراج شود یا این که در کامیون های یخچال دار به محل استخراج ژله منتقل شود. علاوه بر آن، در برداشت این کاکتوس باکلاس هم باید دقت شود. معمولا برداشت آلوئه ورا یا همان صبر زرد، با دقت و توسط تیغ های مخصوص انجام می شود تا به گیاه آسیب نرسد. آلوئه ورا هم گیاهی چندساله است و بی دقتی در برداشت، بر عملکرد آن در سال های بعد، اثر منفی خواهد گذاشت.

  • تخمینی از هزینه های اولیه: اگر در هر متر مربع چهار بوته آلوئه ورا کاشته شود، شما در یک زمین یک هکتاری، نیاز به ۴۰ هزار پاجوش خواهید داشت. اگر قیمت هر پاجوش هم حدود ۵۰۰ تومان فرض شود، در ابتدای کار به ۲۰ میلیون تومان سرمایه، فقط برای تامین گیاه مادر نیاز دارید. اگر کار را در گلخانه انجام دهید، باید هزینه های مربوط به آن را نیز در نظر بگیرید. یک گلخانه هزار متری، حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه نیاز خواهد داشت.
  • تخمینی از درآمدها: درآمد آلوئه ورا، بسته به این که محصول را چگونه به بازار عرضه کنید، متفاوت خواهد بود. در این جا فرض می کنیم برگ برداشت شده مستقیما به فروش برسد. به طور متوسط هر گیاه می تواند حدود ۴کیلوگرم در سال محصول بدهد که در این شرایط، برداشت سالانه با توجه به ۴۰ هزار بوته موجود، ۱۶۰ هزار کیلوگرم خواهد بود. اگر بتوانید هر کیلوگرم محصول را به قیمت ۷۰۰ تومان بفروشید، بیش از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد ناخالص خواهید داشت.

اسطوخودوس؛ مزرعه ای زیبا، گیاهی ارزشمند

منشأ اسطوخودوس را هم به اروپا نسبت می دهند. هم اکنون نیز این گیاه در سطوح وسیع، در برخی کشورهای اروپایی کاشته می شود. درباره خواص دارویی گل این گیاه هم، نیازی به توضیح نیست. معمولا در مناطق دارای نور (تابش خورشید) بیشتر عملکرد مناسب تری دارد چرا که میزان اسانس گیاه بیشتر خواهد بود. گیاه عموما به سرما حساس نیست اما اگر در فصل گل دهی یعنی بهار، سرمای شدید رخ دهد، سرمازدگی محصول دور از انتظار نخواهد بود. کاشت آن هم از طریق بذر انجام می شود اما قلمه و ریشه گیری (قرار دادن ساقه در خاک به منظور ریشه دواندن) قابل انجام است.

  • تخمین هزینه های اولیه: اگر در هر هکتار ۲۰ هزار بوته کشت شود، شما نیاز به حدود پنج میلیون تومان سرمایه برای تهیه قلمه دارید. باید زمین را هم تا عمق ۴۰ سانتی متر تا نیم متر شخم بزنید و نیازهای اکولوژیکی گیاه را (از نظر کود، وضعیت اسیدیته خاک و…) فراهم کنید که این موضوع نیز هزینه هایی در بر خواهد داشت.
  • تخمین درآمد محصول: محصول را می توانید به صورت گل خشک بفروشید یا این که از آن اسانس بگیرید. همچنین بذر محصول هم قابل برداشت و فروش است. مقدار باردهی در سال اول بعد از کاشت، کم است و به مرور افزایش می یابد اما اگر میزان محصول را به طور متوسط ۳تن گل تازه در هکتار فرض کنیم، از این میزان حدود ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک اسطوخودوس به دست خواهد آمد. اگر بتوانید با بازاریابی مناسب، محصول را کیلویی ۵۰ هزار تومان بفروشید، ۲۵ میلیون تومان درآمد کسب خواهید کرد.

فهرست گیاهان دارویی قابل کشت در ایران بسیار مفصل است و می توان به فهرست چهار گانه فوق، ده ها مورد دیگر را هم افزود. اما این بدان معنا نیست که شما انتخاب های متعددی برای کارآفرینی دارید بلکه وقتی به محدودیت های اکولوژیکی مثل ویژگی های خاک، نیاز به آب، وضعیت تابش و… توجه می کنید، ممکن است محصولات زیادی با شرایط منطقه شما منطبق نباشند. وقتی محدودیت های اقتصادی، مثل سرمایه اولیه و مقدار زمین موردنیاز را هم اضافه می کنید، ممکن است گزینه های شما محدودتر شود. در هر حال، آن چه اهمیت دارد، بررسی دقیق، حصول شناخت کافی درباره گیاه و الزامات کاشت، داشت و برداشت آن و سپس اقدام به سرمایه گذاری است.

حواستان به بازاریابی باشد

در حوزه کشاورزی، اگر شما پسته یا زعفران یا گندم بکارید، مشکل خاصی برای فروش آن نخواهید داشت چرا که تعداد زیادی تاجر و واسطه گر در این حوزه ها فعال اند. اما در حوزه گیاهان دارویی، فعالان بازار، گلایه های بسیاری از مشکلات فروش، نوسانات قیمت و دسترسی سخت به بازار دارند. مخصوصا با توجه به مشکلات و هزینه های انبارداری برخی گیاهان دارویی، لازم است شما بازاریابی فعالی داشته باشید تا بتوانید محصول را بدون زیان به فروش برسانید. در این زمینه آن چه مهم است این که در طرح کسب و کار خود، عوامل مختلفی، مثل فروش محصول خشک، تهیه عرقیات یا تهیه اسانس را در حالت های مختلف در نظر بگیرید. با چند کارگاه تهیه اسانس و عرقیات در ارتباط باشید تا محصول شما را بخرند یا حداقل به صورت حق العمل کاری، محصول شما را تبدیل به اسانس کنند. در این حالت انبارداری، کم هزینه تر و فروش هم راحت تر خواهد بود. علاوه بر کارگاه های اسانس گیری، با مجموعه ای از عطاری ها و مراکز طب سنتی هم در ارتباط باشید تا بتوانید محصولات را راحت تر بفروشید.خراسان.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.