نکات مهم رانندگی و نگهداری از خودروهای اتوماتیک و توربو

خودروهای اتوماتیک و توربو

این روزها بسیاری از خودروسازان معتبر جهان سراغ پیشرانه‌های اصطلاحا پرخوران (تنفس مصنوعی) شده با فناوری توربوشارژ یا سوپرشارژ می‌روند، زیرا با بهره‌گیری از توربوشارژر یا سوپرشارژر می‌توان از حجم موتور کمتر، قدرت و راندمانی بالاتر گرفت. اما پیشرانه‌های توربو یا سوپرشارژ، با وجود مزایا و توانایی‌های فراوان، حساسیت‌هایی هم دارند که با توجه به افزایش خودروهای توربوی موجود در بازار – از محصولات چینی گرفته تا دنا و سورن توربوی داخلی و بسیاری از خودروهای خارجی – اگر قصد خرید یک خودروی مجهز به پیشرانه پرخوران شده را دارید، برای سالم ماندن آن می‌بایست برخی نکات را مد نظر قرار دهید.

همچنین از آنجا که این روزها تمایل به استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک در بین ما بیشتر شده و برخلاف قبل، خودروهای متعددی با این نوع جعبه دنده در بازار وجود دارند، بهتر است با توجه به پیچیدگی و حساسیت این نوع گیربکس و از همه مهم‌تر هزینه بالای تعمیرات و قطعات آن، باید نکاتی را برای سالم‌تر ماندن جعبه دنده خودرویتان بدانید.

سوخت خودرو، بنزین

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین رکن برای سالم‌تر ماندن موتور یک خودروی توربو، بنزین مورد استفاده در آن است. در واقع از آنجا که موتورهای توربو برای رسیدن به بازده قابل قبول، به سوختی با کیفیت بالا، درصد ناخالصی پایین و در نهایت عدد اکتان استاندارد نیاز دارد. به این ترتیب اگر مالک یک خودروی توربو هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در هر بار سوختگیری از بنزین سوپر یا مکمل اکتان استاندارد و مرغوب استفاده کنید. توجه داشته باشید مکمل‌های ارزان‌قیمت نه‌تنها تاثیری در افزایش عدد اکتان ندارند بلکه موجب بروز آسیب هم می‌شوند. یکی از دلایل اهمیت استفاده از بنزین اکتان بالا در پیشرانه‌های توربو، بالا بودن عدد تراکم عمده این دسته از موتورهاست که در صورت پایین بودن اکتان مساله ناک (صدای ضربه در موتور) و پدیده خودسوزی (احتراق مخلوط هوا و بنزین پیش از جرقه‌زنی) پیش می‌آید که به مرور زمان آسیب شدیدی به قطعات پیشرانه وارد خواهد کرد.

گرم‌کردن و سردکردن خودرو

هرچند روند گرم‌کردن موتور در ابتدای استارت در هر خودرویی با هر پیشرانه‌ای بسیار مهم و حیاتی است اما این موضوع در خودروهای توربو بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. در واقع شروع حرکت به محض استارت در خودروهای توربو به منزله «سَم» است! به همین علت پس از استارت (خصوصا در فصول سرد) ابتدا باید دو تا سه دقیقه به موتور فرصت دهید تا گردش روغن در بین تمام قطعات انجام گیرد سپس تا یکی دو کیلومتر با کمترین دور موتور ممکن رانندگی کنید تا تمامی قطعات دوار بخوبی گرم شوند. البته در فصول سرد سال و مناطق سردسیر، گرم‌شدن خودرو باید با وسواس و حوصله بیشتری انجام شود. ضمن این‌که اگر از مسافتی طولانی برمی‌گردید یا چند دقیقه‌ای را با دور موتور بالا به رانندگی هیجانی پرداخته‌اید، بهتر است پیش از خاموش کردن و ترک خودرو، چند کیلومتری را با کمترین سرعت و دور موتور ممکن رانندگی کنید. پس از توقف نیز منتظر بمانید تا فن دور بالای خودرو یک دور کار کند و دما را به حداقل برساند و پس از آن پیشرانه را خاموش کنید.

مطالعه این مطلب هم پیشنهاد می شود:

روغن خودرو

روغن را می‌توان خونی دانست که در رگ‌های موتور خودرو جاری است. پس در انتخاب یک روغن مناسب خصوصا برای خودروهای توربو کاملا وسواس به خرج دهید. در واقع پیش از هرچیز پیشنهاد ما این است که برای انتخاب یک روغن با گرانروی و سطح کیفی (ای‌پی‌آی) مناسب، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. اما به طور کلی بهتر است برای پیشرانه‌های توربو از روغن‌هایی با سطح کیفی SM به بالا استفاده کنید و همچنین اصولا در خودروهای توربو روغن‌های روان‌تری مثل ۳۰-۰، ۵۰-۳۰، ۴۰-۱۰ و… استفاده می‌شود که اصولا روغن‌های با گرانروی پایین‌تر، کیفیت ساخت بهتری هم دارند و اصولا از برندهای معتبرتری قابل انتخاب هستند. به همین علت بر حسب فصلی که در آن قرار دارید و البته نوع پیشرانه خودرو، از روغنی با گرانروی مناسب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود در خودروهای توربو، روغن موتور را زودتر از موعد همیشگی عوض کنید. برای مثال روغنی که می‌تواند بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر دوام بیاورد در یک خودروی توربو باید کمتر از ۵۰۰۰ ‌هزار کیلومتر کار کند.

فیلتر هوای خودرو

توربوشارژر و سوپرشارژر در واقع قطعاتی هستند که به صورت مازاد روی یک موتور عادی قرار می‌گیرند تا هوا را با فشردگی بیشتری به داخل سیلندر تزریق کنند تا احتراق بهتر و بیشتری صورت بگیرد. به فرآیند فشرده‌سازی هوا، برای تزریق به منیفولد ورودی موتور بوست گفته می‌شود که میزان بوست تولیدی در هر خودرو و هر توربوشارژر متفاوت است. برای مثال توربوشارژر برخی خودروها به صورت فابریک با پنج پی‌اس‌آی بوست وارد مدار می‌شوند و در برخی خودروهای دیگر نیز میزانی کمتر یا بیشتر دارند. به این ترتیب نحوه رسیدن هوا به توربوشارژر حائز اهمیتی فراوان است و از همین رو پیشنهاد می‌شود فیلتر خودرو را همیشه تمیز نگه دارید تا بوست مورد نظر با سهولت بیشتری تولید شود و فشاری روی توربوشارژر که قطعه‌ای حساس است، وارد نشود. همچنین در صورت استفاده از فیلتر هوای نامرغوب که هوا را به خوبی از منافذش عبور نمی‌دهد هم این موضوع تکرار خواهد شد.

نکات مهم در رانندگی با گیربکس اتوماتیک

محکم ترمز بگیرید

در خودروهای اتوماتیک برای این که بتوانید وضعیت لیور دنده (دسته دنده) را بین حالات مختلف (مثل P، N، D، R و…) تغییر دهید، ‌باید ابتدا ترمز بگیرید و سپس لیور را حرکت دهید. در غیر این صورت وضعیت تازه با ضربه یا اصطلاحا تقه انتخاب خواهد شد که این موضوع برای سرنشینان آزار دهنده خواهد بود و به گیربکس آسیب می‌رساند. در گیربکس‌های قدیمی بدون نگه داشتن ترمز، لیور حرکت می‌کرد اما در خودروهای جدید تا قبل از فشردن ترمز نمی‌توانید وضعیت لیور را تغییر دهید. با این حال توجه داشته باشید هنگام تغییر وضعیت لیور، ترمز را تا انتها و نه نیمه نگه دارید تا آسیبی متوجه گیربکس خودروی شما نشود.

تعویض روغن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند روغن موجود در گیربکس‌های اتوماتیک نیز همچون خودروهای دنده‌ای به تعویض نیاز ندارد و تنها باید بازدید و در نهایت سرریز شود! اما مساله اینجاست که روغن گیربکس‌های دنده‌ای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دوره‌ای دارند و این تصور به طور کامل اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند! اما حساسیت این موضوع در مورد گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر است و از این رو پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای به تعویض روغن گیربکس خودروی دنده اتوماتیکتان بپردازید. در واقع روغن گیربکس‌های اتوماتیک تنها به سه صورت قابل تعویض است. نخست این که پیچ تخلیه کارتل یا خود کارتل را باز کنید که در این صورت تنها نیمی از روغن تخلیه می‌شود و بقیه روغن داخل توربین، بین صفحات گیربکس و در قطعات دیگر این بخش باقی خواهد ماند که به این کار اصطلاحا تعویض سر روغن می‌گویند. مورد بعدی این که با استفاده از دستگاهی به نام دیالیز روغن، روغن قبلی را به صورت کامل تخلیه و روغن جدید را تزریق کنید که در این صورت کل حجم روغن تخلیه می‌شود و هیچ جای نگرانی برای مالک باقی نمی‌گذارد که البته این دستگاه در هرجایی یافت نمی‌شود و اصولا علاوه بر هزینه روغن، اجرت تعویض را نیز به همراه خواهد داشت. و سومین مورد این که گیربکس را به طور کامل دمونتاژ کنید تا روغن به صورت کامل تخلیه شود که البته این مورد تنها در صورت تعمیر اساسی گیربکس انجام می‌گیرد. پیشنهاد عمده کارشناسان این است که «سر روغن» هر ۲۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر و روغن کامل هر صد هزار کیلومتر تعویض شود.

«پیP» به معنای ترمز پارک نیست!

در تمام گیربکس‌های اتوماتیک نخستین وضعیت پیش فرض، وضعیت P است که این حرف انگلیسی به معنای وضعیت پارک است. در این حالت گیربکس در حالت خلاص و یک پین داخل یکی از پینیون‌های خروجی گیربکس قرار می‌گیرد تا شبیه در دنده قرار دادن گیربکس‌های دستی هنگام پارک، مانع حرکت خودرو شود. اما برخی افراد تصور می‌کنند این وضعیت برای نگه‌داشتن خودرو در شیب کافی است و ترمزدستی را فراموش می‌کنند. اما موضوع این است که پین مذکور عمر و دوامی محدود دارد و به همین خاطر در صورت تحمل فشار بیش از اندازه در شیب، ممکن است خیلی راحت بشکند! که تعویض آن نیز نیازمند باز کردن کامل گیربکس است. به این ترتیب زمانی که خواستید در شیب (حتی ملایم) پارک کنید، نخست ترمز را تا انتها بگیرید، دنده را در حالت N قرار داده و ترمزدستی (یا پایی) را تا انتها درگیر کنید. سپس پای خود را از روی ترمز برداشته و دوباره روی ترمز بگذارید و وضعیت P را انتخاب کنید. با این کار وزن خودرو روی ترمز دستی وارد می‌شود و نه گیربکس که قطعه‌ای به مراتب حساس‌تر است.

حالت دستی

در عمده گیربکس‌های اتوماتیک حالت دستی به صورت تیپ ترونیک یا در قالب دنده‌های سنگین قرار دارد. برای مثال در گیربکس ماکسیما، دو وضعیت L1 و L2 وجود دارد که استفاده از هر کدام از این دو وضعیت، دنده را برای شما محدود خواهد کرد. برای مثال در صورت انتخاب L1، تنها دنده یک را خواهید داشت و با قرار دادن شیفتر در دومین گزینه یعنی L2، شما با دو دنده یک و دو رانندگی خواهید کرد. همچنین در گیربکس‌های تیپ ترونیک نیز شما قادر خواهید بود تا به صورت دستی دنده را کم یا زیاد کنید. اما نکته اینجاست که گیربکس‌های اتوماتیک برخلاف نامشان که به معنای خودکار بودن است، در برخی موارد مثل جاده‌های کوهستانی یا شرایط لغزنده خیابان و… نمی‌توانند آن‌طور که باید تصمیم بگیرند و مدام برای انتخاب دنده مد نظرشان درگیر شیفت کردن (به بالا و پایین) دنده هستند. به این ترتیب پیشنهاد می‌شود در این شرایط از حالت دستی گیربکس استفاده کنید تا از شیفت مدام گیربکس که در درازمدت به مجموعه آسیب می‌رساند جلوگیری کنید.

در ترافیک و پشت چراغ قرمز

بارها دیده شده برخی افراد عادت دارند به محض رسیدن به چراغ قرمز دنده را در وضعیت پارک قرار دهند و حتی دیده شده بسیاری از افراد در ترافیک شهرهایی مثل تهران، مدام در حال تغییر وضعیت دنده بین N و P هستند. موضوع اینجاست که وضعیت P مناسب پشت چراغ قرمز نیست و بهتر است برای توقف موقت از حالت N استفاده کنید تا پین ذکر شده در بالا کمتر درگیر شود. همچنین بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که برای توقف‌های کمتر از ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، بهتر است وضعیت گیربکس را تغییر نداده و تنها به نگه داشتن ترمز در حالت D بسنده کنید. اما اگر نیاز به توقف بیش از این مدت بود، حالت N را انتخاب کنید و ترمزدستی را بکشید یا ترمز را نگه دارید. تغییر وضعیت مداوم لیور استهلاکی بیش از توقف ۳۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای در حالت D دارد.

هر آنچه باید در مورد توربو شارژر ها بدانید

تعداد ورود خودروهای توربو به بازار ایران هر روز بیشتر و بیشتر شده و دیگر مانند سابق خریدران برای داشتن یک خودرو توربو دار احتیاط به خرج نمی دهند . در طرف مقابل هم سخت گیری های استاندارد های بین الملی خودرو سازان را ملزم به کم کردم حجم موتور بدلیل کاستن از میزان آلایندگی و مصرف سوخت نموده اما مهندسان علاقه انی ندارند که به این دلیل قدرت موتورها کم شود ،از این رو نصب سیستم پر خوران یا همان توربو شارژر سهل ترین راه ممکن می باشد چرا که جادوی توربو باعث می گردد موتوری کوچک، راندمان یک موتور بزرگ را داشته و در مقابل میزان مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کم خواهد شد. اما مصرف کنندگان همیشه این سئوال برایشان بوجود خواهد آمد که چه مقدار می شود به این سیستم اطمینان داشت؟ آیا میزان خرابی اینگونه موتور از موتور های اتمسفریک یا همان تنفس طبیعی بیشتر است؟آیا سرویس و نگه داری موتور های توربو دار دارای قواعدی خاص است؟

توربو شارژر ها در حقیقت از دو کمپرسور متصل به هم تشکیل شده که کمپرسور توربنی توسط فشار گاز های خروجی حاصل از احتراق حرکت نموده و باعث به گردش در آمدن کمپرسور دوم یا همان کمپرسور گریز از مرکز می گردد . کمپرسور گریز از مرکز بدلیل چرخش با سرعت بالا باعث خواهد شد که میزان هوای ورودی به محفظه احتراق بیشتر و بصورت متراکم گردد . هوای متراکم هم حاوی مقداری بیشتری اکسیژن بوده و در نتیجه باعث بهبود بسیار زیاد در سوختن بنزین می گردد و همین مر باعث بالا رفتن راندمان و قدرت موتور می گردد . همچنین در اثر احتراق بهتر میزان آلایندگی و مصرف سوخت هم به شدت کاهش خواهد یافت.

تفاوت در ساختار موتور

موتور های مجهز به سیستم توربو شارژر در قطعات تشکیل دهنده تفاوت هایی با موتور های تنفس طبیعی خواهند داشت چرا که علاوه بر فشار بیشتر در برخی قسمت ها درجه حرارت هم به تناسب این میزان فشار و قدرت ،بالاتر خواهد رفت.از جمله تفاوت های ساختاری به مواردی چون :

• صرف زمان و هزینه بیشتر کالیبراسیون در مقایسه با موتور تنفس طبیعی
• لزوم استفاده از جنس مقاومتر برای قطعات اگزوز به خاطر افزایش دمای گازهای خروجی
• نیاز به استفاده از افشانه‌های سوخت و پمپ سوخت با دبی خروجی بیشتر
• نیاز به استفاده از شمع با قدرت جرقه‌زنی بالاتر (شمع‌های با بیش از یک الکترود)
• نیاز به کویل قویتر
• لزوم تقویت مسیرهای هوارسانی به خاطر افزایش فشار و دمای هوای ورودی به موتور
• در مجموع لزوم بازنگری در طراحی قطعات بلوک و سرسیلندر با توجه به افزایش فشار داخل سیلندر

نکاتی که باید در خصوص سیستم توربو شارژر ها باید بدانیم

سرعت چرخش توربو شارژر ها در بسیاری از موارد تا ۲۰۰ هزار دور بر دقیقه هم خواهد رسید ،نیاز به گفتن این نیست که این میزان چرخش بالا نیاز به روانکاوری فوقالعاده و هماهنگ نیاز دارد بطوریکه در صورت خلل در این موضوع مطمئنا قطعات دوار این قطعه مکانیکی به سرعت آسیب خواهد دید. به همین منظور کافی است سرویس های دوره ای به صورت منظم و مطابق با درفترچه راهنما انجام گردد چرا که بدلیلی بالا بودن درجه حرارات در قسمتهای دوار روغن دچار شکست مولکولی می گردد و به مرور زمان از میزان خاصیت روانکاوی آن کاسته خواهد شد. همچنین بدلیل سرعت بالا ،کوچترین ناخالصی موجود در روغن باعث خراب شدن برینگ ها و شفت متصل کننده می گردد . این ناخالصی ها معمولا بدلیل عدم تعویض زودهنگام فیلتر روغن صورت می گیرد.

  • در سرویس های دوره ای به فیلتر هوا بیشتر از خودروهای تنفس طبیعی اهمیت دهید.فیلتر هوای باعث می گردد ذرات ریز و ناخالصی های هوای ورودی گرفته شود و هوای تمیز و خالص به پروانه های کمپرسور گریز از مرکز برسد. اما اگر چنین اتفاقی نیافتد و ذره ای وارد این سیستم گردد، به پروانه که با سرعت زیاد در حال چرخیدن می باشد آسیب جدی وارد می کند و این آسیب باعث خلل در کار این سیستم پروانه ها بدلیل عدم بالانس وزنی و از بین رفتن حالت آیرو دینامکی می گردد و این مهم منجر به پایین آمدن راندمان توربو مخواد شد.
  • به منظور روانکاری بهتر است پس از روشن کردن موتور بلافاصله حرکت نکنید چرا که دمای موتور پایین است و مایع روان کننده یا همان روغن بدلیل غلظت بیشتر ،کمی از میزان روان کنندگی آن کاسته خواهد شد. اما اگر حدود ۳۰ ثانیه پس از روشن کردن موتور حرکت نمایید به موتور فرصت گرم شدن را داده و روغن با کیفیت بهتری به مکان توربو شارژر ها خواهد رسید
  • توجه داشته باشید وقتی که با سرعت زیاد در حال راندن می باشید توربو شارژر ها با تمام توان خود کار می کند و به همین دلیل درجه حرارت در قطعات مکانیکی در نهایت خود قرار دارد . در نتیجه بهتر است پس از مسافت های طولانی اگر قصد توقف دارید حدود ۳۰ ثانیه خودرو را بصورت درجا روشن گذاشته تا درجه حرارت به حد نرمال برسد و سپس موتور را خاموش کنید.
  • بسیار از رانندگان عادت دارند که پیش از خاموش کردن موتور چند گاز متوالی داده و سپس موتور را خاموش می کنند. اما باید بدانید که این عمل در خوردوهای توربو دار بسیار مهلک است چرا که گاز دادن باعث در مدار قرار گرفتن توربو شارژر می گردد و قطعات دوار آن به چرخش درخواهند آمد اما به محض اینکه موتور را خاموش می کنید سیستم روانکاوی از کار خواهد افتاد و دیگر روغنی به محل توربو نخواهد رسید در نتیجه در هنگامی که توربو در حال چرخش است دیگر از روغن خبری نیست.
  • فواصل سرویس های دوره ای در خودروهای توربو دار بسیار نزدیکتر از خودروهای تنفس طبیعی است .این بدان معناست که بدلیل حساسیت بیشتر ،سرویس دورهای از جمله تعویض روغن ،فیلتر روغن و فیلتر هوا باید در بازه های زمانی کوتاهتری انجام پذیرد.برای مثال هیوندای برای خودروهای مجهز به توربو خود توصیه کرده که بجز سرویس اولیه که در ۵۰۰۰ کیلومتر انجام می شود در مابقی سرویس های در بازه ۸۰۰۰ کیلومتر انجام پذیرد در صورتی که این مقدار برای محصولات تنفس طبیعی هیوندای برابر با ۱۰ الی ۱۲ هزار کیلومتر می باشد.
  • بدلیل بالا بودن درجه حرارت هوای ورودی به محفظه احتراق یا همان سیلندر باید شمع ها در زمان مشخص شده و بصورت کاملا مطلوب عملا جرقه زنی را انجام دهند در غیر این صورت عملیات انفجار قبل یا بعد از حداکثر تراکم انجام خواهد شد.این بدان معناست که وظیفه شمع بسیار مهم و دقیق تر از خودروهای تنفس طبیعی بوده و نوع شمع مصرفی متفاوت و معمولا بصورت دو الکترود خواهد بود.استفاده از شمع مرغوب و تعویض به موقع شمع ها می تواند عمر موتور را چندین برابر نماید.
  • همانطور که اشاره شده روغن در موتور های توربو بدلیل روانکاری قطعات دوار بسیار حائز اهمیت می باشد.در نتیجه روغن تهیه شده برای موتور دقیقا باید متناسب با دستورات کارخانه سازنده که در کتابچه راهنما آمده است تهیه گردد.

سیستم توربو شارژر ها یکی از مهمترین اختراع مهندسین صنعت خودرو بوده که در گذشته و در خودروهای خاص قرار می گرفت اما امروز با توجه به پیشرفت و رقابت در این صنعت این سیستم همه گیر شده و در دسترس بسیاری از اقشار مختلف مردم قرار گرفته است. در صورتی که قصد خرید خودرویی جدید را دارید توصیه می کنیم خودروهای توربو را در اولیت قرار دهید چرا که می توانید علاوه بر کاهش مصرف سوخت از قدرت و شتاب بیشتری برخودار باشید. در نتیجه نگران موارد غیرفنی گفته شده در بازار نباشید و بدانید در صورت رعایت نکات فوق سالهای می توانید از خودروی توربوی خود لذت ببرید.

اعمالی که در خودروهای توربوشارژ نباید انجام داد !

  • به محض روشن کردن خودرو، با موتور سرد حرکت نکنید : یکی از مهم‌ترین علل بروز مشکل در موتورهای توربوشارژ به سیستم روغن‌کاری مرتبط است. بیرینگ ها و اتصالات دوار توربو شارژر برای داشتن عملکردی مناسب به روغنی با خلوص و فشار و شدت جریان مناسب احتیاج دارند. روغن پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو برای رسیدن به موتور و رسیدن به دمای مناسب نیاز به زمان دارد. پس در نظر داشته باشید که بعد از استارت ماشین، به مدت ۳ الی ۵ دقیقه برای گرم شدن منتظر صبر کنید.
  • بعد از مدت طولانی رانندگی، به طور ناگهان ماشین را خاموش نکنید: با خاموش کردن خودرو، پمپ روغن در موتور هم خاموش می‌شود و این سبب می‌شود مقداری از روغن در سیستم باقی بماند و چون دمای موتور هنوز بالا هست، روغن در برخورد با این بخش‌های داغ می‌سوزد و روغن کیفیت و ویسکوزیته مطلوب را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این آسیب، قبل از خاموش کردن خودرو برای مدتی کوتاه صبر کنید تا دمای موتور پایین بیاید و بعد ماشین را خاموش کنید.
  • با دنده سبک و دور موتور پایین رانندگی نکنید: زمانی که دور موتور پایین‎‌تر از ۲۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و با دنده‌های سبک در حال حرکت هستید، وقتی برای شتاب‌گیری پدال گاز را فشار می‌دهید، میزان سوخت بیشتری وارد می‌شود ولی به علت دور پایین موتور اکسیژن کمتری وارد می‌شود و این مخلوط غنی سوخت و هوا می‌تواند به موتور آسیب بزند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که هنگام شتاب‌گیری دنده خودرو را کاهش دهید.
  • از سوخت بی کیفیت ( با عدد اکتان پایین) استفاده نکنید: در موتورهای توربوشارژ کیفیت سوخت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین باعث افزایش احتمال کوبش در موتور و آسیب به موتور می‌شود.
  • در پیچ‌های جاده پدال گاز را فشار ندهید: یکی از مشکلات خودرو‌های توربوشارژ وجود توربولگ می‌باشد. بدین معنا که بین زمانی که پای رو پدال گاز گذاشته می‌شود و اعمال شتاب لحظه‌ای تاخیر به وجود می‌آید. این حالت در پیچ جاده می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل خودرو شود. به همین دلیل به هنگام رانندگی در خودرو توربوشارژ خود در پیچ‌های جاده از فشار دادن پدال گاز خودداری کنید.

چند کار که اتومات سوارها نباید انجام بدهند

  • خلاص کردن دنده در سرازیری : این کار اجازه شتاب گیری به شما نخواهد داد و سرعت خودرو را کم‌تر می‌کند. با این کار، منبع روغن گیربکس قطع شده و خبری از روان کاری برای عملکرد مطلوب و مناسب گیربکس نخواهد بود. نتیجه این کار افزایش احتمال خراب شدن گیربکس اتومات است. به همین دلیل، ما توصیه می‌کنیم این عادت اشتباه را دیگر هیچ وقت انجام ندهید. برخی اعتقاد دارند این کار سب صرفه جویی در مصرف سوخت می‌شود. در پاسخ آن‌ها همین بس که هزینه سوخت کمتر را باید با پرداخت هزینه‌های بالا برای تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود جبران کنید.
  • گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دسته دنده روی D : در دوران نوجوانی همه ما حتی یک بار هم که شده این کار را با خودروی پدرمان انجام داده‌ایم. ولی اکنون، دیگر قرار نیست والدین ما هزینه تعمیر گیربکس اتومات خودرو را بپردازند! این کار شوک بزرگی به گیربکس می‌دهد که می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور شود؛ موضوعی که نهایتاً منجر به خراب شدن آن‌ها خواهد شد.
  • تغییر وضعیت دنده هنگامی که خودرو در حال حرکت است : این کار سبب تغییر حالت قطعات گیربکس با سرعت بیشتر می‌شود و نهایتاً، طول عمر مفید گیربکس اتومات را کاهش خواهد داد. برای نگه داشتن خودرو بهتر است از سیستم ترمز کمک بگیرید. برخی افراد بدون گرفتن پدال ترمز اقدام به قرار دادن دسته دنده در حالت پارک می‌کنند که این کار به نوبه خود، برای گیربکس مضر است.
  • قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز : بسیاری از افراد برای کاهش مصرف سوخت و محافظت از سیستم انتقال قدرت در برابر استهلاک بالا این کار را انجام می‌دهند. در واقع، اگر دنده را روی D نگاه داشته و پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، میزان استهلاک گیربکس کمتر خواهد بود. آسیب واقعی به گیربکس هنگام قرار دادن دنده روی N و خارج کردن از آن می‌رسد.
  • قرار دادن دنده روی P قبل از توقف کامل خودرو : قرار دادن دسته دنده در حالت پارک سبب می‌شود تا یک پین قفل کننده داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار داده شود. چرخ‌ها هم به همین شفت متصل شده‌اند. از این رو، هنگامی که پین مذکور را قفل می‌کنید و خودرو همچنان در حال حرکت است، ریسک شکستن پین قفل کننده وجود دارد.
  • تحت فشار دادن موتور قبل از گرم شدن کامل آن : این کار، مخصوصاً در فصل زمستان یک اشتباه بزرگ است. هنگام سرد بودن هوا، روغن سنگین‌تر شده و بسیار آهسته‌تر حرکت می‌کند. تقریباً یک دقیقه اجازه بدهید خودرو گرم شده و روغن به داخل گیربکس و تمام قطعات آن وارد شود. اگر شما به محض روشن کردن خودرو مخصوصاً در هوای سرد، شروع به رانندگی پرسرعت بکنید، این کار سبب خراب شدن بسیاری از قطعات داخلی خودرو خواهد شد.
  • رانندگی با روغن گیربکس کم : یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقش‌های روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.
به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.