آخرین وضعیت و جزئیات دولت الکترونیک در کشور + رتبه ایران و دیگر کشورها در دولت الکترونیک

دولت الکترونیک
به این مطلب امتیاز دهید

جایگاه ایران در آخرین گزارش سازمان ملل در شاخصهای دولت الکترونیک با ۲۰ پله ارتقا همراه بوده است

مهندس شراره بخت‌جو رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: این سازمان در امور و خدمات الکترونیکی دولت، نقش «هدایت، راهبری و نظارت» را با رویکرد تسریع و تسهیل گری بر عهده دارد.

اصلاح فرآیندهای دولتی

به گزارش هم رده به نقل از روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور،  وی افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور دستورالعمل اصلاح فرآیندها را در سال ۱۳۹۳ به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و طبق این ابلاغیه دستگاه‌ها موظف بودند فرآیندهای خدمات خود را اصلاح کنند اما روندی که طی شد راضی‌کننده نبود. بنابراین برای تسریع فعالیتهای این حوزه و اثرگذاری بیشتر، از دستگاه‌ها خواسته شد سالیانه چندخدمت دارای اولویت‌شان با شاخصهایی نظیر تاثیر در بهبود تولید و اشتغال و تعداد ارباب‌رجوع را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کنند. حدود ۵۰ دستگاه به این امر پاسخ دادند که اصلاح فرایند خدمات ارسالی آنها در تعامل با سازمان در حال انجام است. در این راستا ۶ فرم بر اساس گام‌های اجرایی دستورالعمل اصلاح فرآیندها، طراحی شده تا به دستگاه‌ها کمک شود در چهارچوب مشخصی این فرآیند را طی کنند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی رئیس کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی است و نقش عمده این کمیسیون، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و رفع موانع اجرایی در پیاده سازی پروژه های دولت الکترونیک می باشد.

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: علاو بر این، اقداماتی نظیر اجرایی‌شدن دستورالعمل جایزه دولت الکترونیک، ارزیابی سالانه دستگاه‌ها در حوزه دولت الکترونیک به عنوان یکی از محورهای جشنواره شهید رجایی، راهبری واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان، شناسنامه‌دار کردن خدمات دستگاه های اجرایی با استفاده از الگوی استاندارد و واحد، تسهیل اجرای پروژه «حذف درخواست کپی کارت ملی و شناسنامه از مراجعان» به‌صورت پایلوت در سه استان قم، سمنان و خوزستان، اجرایی‌شدن دستورالعمل میز خدمت در راستای مصوبه حقوق شهروندی در این سازمان صورت گرفته است.

شناسنامه‌دار کردن خدمات

رئیس امور توسعه دولت الکترونیک سازمان اداری و استخدامی کشور در برشمردن اقدامات صورت‌گرفته برای شناسنامه‌دار کردن خدمات، گفت: شناسایی، شناسنامه‌دارکردن خدمات، هم در نقشه راه دولت الکترونیک آورده شده و هم اینکه شورای‌عالی اداری، طی مصوبه‌ای این وظیفه را به عهده‌ سازمان اداری و استخدامی کشور قرار داده است. ما در تعامل مستقیم با دستگاه‌ها، به تعریف واحدی از خدمت‌ها رسیدیم و تا امروز ۸۱۳ خدمت کلان و ۲۱۵۲ زیرخدمت در ۱۱۵ دستگاه اجرایی شناسایی شده و شناسنامه و کد منحصر‌به‌فرد دریافت کرده اند.

در راستای این اصلاح فرآیند، ممکن است تغییراتی در ساختار و منابع انسانی صورت گیرد. مثلاً ممکن است یک فعالیت یا یک زیرفرآیند، حذف شود و نهایتاً یک پست سازمانی تغییر کند یا حذف شود یا این‌که برای خدمتی که از قبل وجود داشته و امروز به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، نیروی انسانی مهارت جدیدی کسب کند و آموزش جدیدی ببیند. در این راستا، بخش‌نامه آموزش فناوری اطلاعات برای سه گروه «عموم کارکنان دولت»، «مدیران فنی» و «کارشناسان فنی» در سال ۹۳ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. علاوه بر این، هر دستگاه با توجه به رشد تکنولوژی نیازمند آموزشهای تخصصی جدید برای کارکنان خود خواهد بود. نیروهای جدیدالاستخدام نیز براساس اصلاحاتی که انجام می گیرد، باید با تخصص‌ها و مهارتهای جدید استخدام شوند.

تاکید بر اجرای دولت الکترونیک

مهندس جمشید انصاری معاون رئیس جمهور بر تحقق کامل برنامه و پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک تاکید کرد؛ ضرورت برنامه ریزی برای یکپارچه سازی سامانه های ارائه خدمات الکترونیکی بین دستگاه های دولتی

سازمان اداری و استخدامی کشور مسئولیت شناسایی ، اصلاح فرایندها و استاندارد سازی خدمات را عهده دار است. در حال حاضر بیش از دوهزار و یکصد و سی خدمت در دستگاه ها تعریف شده که از این تعداد حدود ۸۰۰ خدمت بصورت الکترونیک ارایه می شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه در آنچه تا کنون در حوزه دولت الکترونیک ارایه شده با استاندارهای بین المللی فاصله زیادی نداریم، اظهار امیدواری کرد ؛ با برنامه ریزی منسجم برای ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه های اجرایی و نیز قابلیت لینک شدن و یکپارچگی بین سامانه ها و انتقال اطلاعات لازم به یکدیگر، همان چیزی که رئیس محترم جمهور بر آن تاکید داشته محقق شود تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم تا قبل از پایان سال ۱۳۹۹ به این موفقیت دست یابیم.

فرهنگ پذیرش دولت الکترونیک

مهندس انصاری ، فرهنگ سازی فناوری های نوین در حوزه دولت الکترونیک را وظیفه دستگاههای ارتباطی و رسانه ها دانست و گفت: دستگاه های اجرایی باید قابلیت های خود را به مردم معرفی کنند. این سازمان تلاش می کند با همکاری رسانه ها در جهت معرفی این برنامه به مردم و توجیه افراد جامعه برای انجام کارهای خود از طریق بسترهای الکترونیکی بجای مراجعه مستقیم به اداره ها اقدام نمایند.

رتبه ایران در توسعه دولت الکترونیک

آخرین گزارش دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل متحد درباره توسعه شاخص دولت الکترونیکی از جایگاه نخست کشور دانمارک در میان ۱۹۳ کشور جهان حکایت دارد.

به گزارش هم رده به نقل از مهر، بررسی شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات کشورهای جهان، هر دو سال یک‌بار توسط سازمان ملل متحد منتشر می‌شود و براساس آخرین آماری که مربوط به سال ۲۰۱۸ می شود کشورمان در رتبه شاخص دولت الکترونیکی و ارائه آنلاین خدمات دولتی در رتبه ۸۶ از میان ۱۹۳ کشور جهان قرار دارد و جایگاهش نسبت به بازه زمانی قبلی ۲۰ پله صعود را نشان می‌دهد.

این درحالی است که ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۱۰۶ را درمیان کشورهای جهان داشت و در سال ۲۰۱۴ جایگاه ۱۰۰ را به خود اختصاص داده بود. در ارزیابی سال ۲۰۱۶ سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران، با کسب امتیاز ۴۶ صدم، در گروه متوسط جای داشت و اکنون در ارزیابی سال ۲۰۱۸، کشورمان با امتیاز ۶۰ صدم به گروه کشورهای با جایگاه بالا ارتقاء پیدا کرده است.

در این شاخص ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین ارتقاء را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. همچنین در ارزیابی سازمان ملل در خصوص شاخص مشارکت الکترونیکی نیز ایران از رتبه ۱۴۹ با ۳۸ پله رشد، به جایگاه ۱۱۱ صعود کرده است.

شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) از ترکیب سه زیرشاخص «خدمات برخط»، «زیرساخت‌های فناوری اطلاعات» و «منابع انسانی» تشکیل شده که دراین رده بندی ایران با توسعه زیرشاخص خدمات آنلاین توانسته رتبه خود را بهبود دهد.

در این شاخص که به ارزیابی ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات عمومی مربوط می‌شود، ویژگی‌های فنی وبسایت‌های ملی شامل پورتال‌های مرکزی ملی، خدمات الکترونیک، مشارکت الکترونیک و وبسایت‌های مربوط به آموزش، نیروی کار، خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان، امور مالی و محیط‌زیست، سیاست‌ها و استراتژی‌های دولت الکترونیک و خدمات آنلاین دولت‌ها از مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کشورهای برتر در توسعه دولت الکترونیک

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کشورهای دانمارک، استرالیا و کره جنوبی ۳ کشور نخست در شاخص توسعه دولت الکترونیکی هستند. در این رده بندی انگلیس، سوئد، فنلاند، سنگاپور، نیوزلند، فرانسه و ژاپن جزو ۱۰ کشور نخست در توسعه دولت الکترونیکی هستند.

این درحالی است که بیشترین شاخص EGDI در سال ۲۰۱۶ میلادی به بریتانیا، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد اختصاص یافته و بیشترین ارتقای توسعه زیرشاخص خدمات برخط نیز مربوط به کشورهای کره جنوبی، هلند، انگلستان، دانمارک و آمریکا بود.

کشورهای برتر جهان در توسعه دولت الکترونیک جایگاه

  • دانمارک ۱
    استرالیا ۲
    کره جنوبی ۳
    انگلیس ۴
    سوئد ۵
    فنلاند ۶
    سنگاپور ۷
    نیوزلند ۸
    فرانسه ۹
    ژاپن ۱۰

وضعیت کشورهای آسیایی در توسعه خدمات دولت الکترونیک

  • استرالیا ۲
    کره جنوبی ۳
    ژاپن ۱۰
    امارات ۲۱
    بحرین ۲۶
    قزاقستان ۳۹
    کویت ۴۱
    مالزی ۴۸
    قطر ۵۱
    عربستان ۵۲
    ترکیه ۵۳
    عمان ۶۳
    چین ۶۵
    آذربایجان ۷۰
    تایلند ۷۳
    فیلیپین ۷۵
    ازبکستان ۸۱
    ایران ۸۶
    ارمنستان ۸۷
    قرقیزستان ۹۱
    مغولستان ۹۲
    هند ۹۶
    اردن ۹۸
    لبنان ۹۹
    اندونزی ۱۰۷
    مصر ۱۱۴
    تاجیکستان ۱۳۱
    ترکمنستان ۱۴۷
    پاکستان ۱۴۸
    سوریه ۱۵۲
    عراق ۱۵۵
    افغانستان ۱۷۷
    سودان ۱۸۰
    یمن ۱۸۶

جایگاه ایران در میان کشورهای خاورمیانه

  • امارات ۲۱
    بحرین ۲۶
    کویت ۴۱
    قطر ۵۱
    عربستان ۵۲
    ترکیه ۵۳
    عمان ۶۳
    ایران ۸۶
    اردن ۹۸
    لبنان ۹۹
    مصر ۱۱۴
    پاکستان ۱۴۸
    سوریه ۱۵۲
    عراق ۱۵۵
    یمن ۱۸۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.