اعلام جزئیات و شرایط بیمه پردازی اختیاری، محاسبه حق بیمه اضافه کار و نحوه بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

به استناد ماده ۶٠ قانون تأمین‌اجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.

طبق قانون تامین اجتماعی به متقاضیانی که سابقه بیمه پردازی قبلی نداشته اند یا آنهایی که در گذشته ســابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، اما به هر دلیل نتوانسته اند روند بیمه پردازی را ادامه دهند، مساعدتهای لازم می‌شود. به این صورت که این افـراد حتی بدون داشـتن اشــتغال در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی، می توانند به صورت اختیاری از مزایای بیمه ای تامین اجتماعی استفاده کنند.

برای متقاضیان بیمه اختیاری زیر ۵۰ ســال زن و مرد کــه حداقــل ۳۰ روز ســابقه پرداخت حق بیمــه قبلی نزد سازمان تامین اجتماعی داشته یا دارای کارت پایان خدمت نظام وظیفه انجام شــده نه معافیت و… باشند حتی با نداشــتن ۳۰ روز ســابقه قبلی امکان درخواست شروع یا ادامه بیمه پردازی به طور اختیاری فراهم است.

همچنین افراد بالای ۵۰ ســال به شرطی می توانند تقاضای بیمه اختیاری کنند که معادل مازاد ۵۰ سال سن خود، سابقه فردی که قبلی در تامین اجتماعی داشـته باشــند.

مثــلا فردی که ۵۴ ســال دارد، در صورت داشتن حداقل ۴ سال سابقه قبلی می تواند درخواســت بیمه اختیاری کند. متقاضیانی که حداقل ۱۰ سـال سابقه قبلی داشته باشند، با هر سنی می توانند بیمه اختیاری شوند. در ضمن چنانچه فردی قبلا یکبار طبق مقررات، بیمه اختیاری شده و مدتی حق بیمه پرداخت کرده باشد به هر میزان ولی بیمه پردازی اختیاری وی به هر دلیل متوقف شـده باشد تا سه مرتبه دیگر بدون نیاز به احراز شرایط سن و سابقه، با هر سنی می تواند بیمه اختیاری شود.

همچنین هر نوع سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد به جز سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ جزئی و نیز تمامی ســوابق منتقله از سایر صندوقها به تامین اجتماعی پس از پرداخت مابه التفاوت مربوطه، در احراز شرایط سن و سابقه مقرر به منظور انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ملاک عمل است.

همچنین سوابق قالیبافان عادی با نرخ ۱۴ درصد در صورت تبدیل نشدن به ســوابق با نرخ کامل و با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه مربوط به آن معادل نصف مدت سابقه پرداخت حق بیمه ملاک عمل است.

نرخ حق بیمه اختیاری

نــرخ این نوع بیمه در حال حاضر ۲۷ درصد اســت. یعنی تمامی بیمه شــدگان بیمه اختیاری از جملــه افرادی که از قبــل بیمـه اختیاری بــوده و همچنان حــق بیمه خود را می پردازنــد و نیــز متقاضیان جدید بیمــه اختیاری باید معادل ۲۷ درصد دســتمزد مبنای کسـر حق بیمه خود را به صورت ماهانه یا دوره های چند ماهه به تامین اجتماعی بپردازند. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمــه به منظور بیمـه اختیاری بــرای متقاضیانی که کمتر از ۱۰ ســال ســابقه پرداخت حق بیمه دارند، در اختیار متقاضی بوده و می تواند از حداقل دستمزد تا حداکثر دسـتمزد سـال تقاضا را برای این نوع بیمه انتخاب کند، اما این دستمزد برای آن دســته از متقاضیانی اســت که بیش از ۱۰ سال ســابقه دارند که معادل میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز ســابقه بیمه پردازی قبلی آنان است و نمی تواند از حداقل دستمزد سال تقاضا کمتر باشــد.

به علاوه در ابتدای هر ســال طبق مقــررات مصوب شــورایعالی کار به میزان درصدی که به سطوح دستمزد شاغلان اضافه می شود، بر دسـتمزد مبنای پرداخت حق بیمه اختیاری نیز اضافه می شود، در هر صورت مبنای پرداخت حق بیمه از حداقل دسـتمزد کمتر و از حداکثر دستمزد سال بیشتر نخواهد بود.

برای مثال، میزان حق بیمه ماهانه بیمه اختیاری در سال ۱۳۹۷ اگر حداقل دستمزد روزانه امسال ۳۷۱۳۲۱ ریال باشــد حداقــل ماهانــه (ماه هــای ۳۱روزه ) مبلغ ۳۱۰۷۹۵۷ =۲۷×%۳۷۱۳۲۱ × ۳۱ ریــال خواهــد بود. البته این میزان برای افرادی که دســتمزد مبنای کســر حق بیمه اختیاری آنها بیش از حداقل دســتمزد امسال باشد، بیشتر خواهد بود.

انجام معاینات در بدو قرارداد بیمه اختیاری

تمامی متقاضیان بیمه اختیاری و نه افراد تحت تکفل آنان به جز موردی که در ادامه آمده است باید در شروع این نوع بیمه با معرفی سازمان به مراکز درمانی مورد تایید با هزینه شخصی خود مورد معاینه قرار گیرند و چنانچه از کارافتاده کلی به حسـاب بیایند، حســب شــرایط مقرر تنها در قبال حمایت بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی مشمول مقررات بیمه اختیاری قرار می گیرند و در صورتی می تواننــد از حمایت از کارافتادگی کلی اســتفاده کنند که بــا ابتلا به بیماری یا بیماری هـای دیگری، مجددا به طور مســتقل بدون احتســاب بیماری هایی که در بدو قرارداد به علت آنها از کارافتاده کلی شــده اند از کار افتاده کلی محسوب شوند.

ضمنا متقاضیان بیمه اختیاری در صورت احراز شرایط زیر از انجام معاینات پزشکی بدو قرارداد معاف خواهند بود:

  • الف- در تاریخ ارائه درخواست بیمه اختیاری، بیش از ۹ ماه از قطع بیمه پردازی آنان سپری نشده باشد.
  • ب- قبل از قطع بیمه پردازی به طور پیوســته حداقل ۳۶۵ روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ از کارافتادگی معتبر است، داشته باشد.

تعهدات بیمه اختیاری

تعهدات کوتاه مدت بیمه اختیاری شامل دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و تمامی افراد تحت تکفل وی بدون پرداخت هیچگونه هزینه اضافه دیگــری از جمله ســرانه درمان، پرداخت کمک هزینه انواع پروتز و اروتز به بیمه شــده و افراد تحت تکفل او، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمه شده و همسر یا همسران وی برابر مقررات. در ضمن به این نوع بیمه، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و نیز مقــرری بیمه بیکاری و کمک هزینه ازدواج تعلق نمی گیرد.

اما تعهدات بلندمدت بیمه اختیاری عبارت اند از: مستمری بازنشسـتگی، برقراری مسـتمری از کارافتادگی کلی و مســتمری بازماندگان قبل و بعد از بازنشسـتگی در صورت احراز شرایط مستمری های مذکور.مهر.

حل مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگان

محمدحسن زدا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری و پاداش بازنشستگی بازنشستگان کار سختی است، گفت: مشکل محاسبه اضافه کار بازنشستگان به زودی حل می شود.

بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی براساس تکلیف، دستورالعمل اضافه شدن حق بیمه در اضافه کار کارکنان دولت را از سال گذشته صادر و این بخشنامه را به شعب ارسال کرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور سفارش ساخت نرم افزار آن را به شرکت خدمات ماشینی تامین از شرکت های وابسته به سازمان تامین اجتماعی داده ایم و به محض اینکه به ما تحویل دهند و سیستم را نصب کنیم اقدامات لازم برای پرداخت این مبالغ انجام خواهد شد.

معاون تامین اجتماعی ادامه داد: به محض اینکه نرم افزار را به سازمان تامین اجتماعی ارائه کنند طی یک دستورالعملی دستور نصب نرم افزار صادر می شود تا مشکل افزودن سهم اضافه کار از حقوق به مستمری و پاداش بازنشستگی این افراد حل شود.

زدا اضافه کرد: همه این مراحل جهت رفع این مشکل نشان می دهد که اراده برای انجام کار وجود دارد اما یکسری مشکلات فنی و تکنیکی برای برنامه نویسان ایجاد کرده است.

هنوز نحوه محاسبه این اضافه کار بازنشستگان مشخص نیست چون تنوع اضافه کار زیاد است و برخی از بازنشستگان دو ماه تا بیش از ۲۰ سال از بیمه شان حق بیمه از اضافه کار آنها کسر شده است و باید برنامه ای نوشته شود که بدون ایراد همه را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه این موضوع مربوط به افرادی است که تا قبل از سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده اند، خاطرنشان کرد: این کار تا حدودی سخت و زمان بر است و فکر می کنم در آینده ای نزدیک این مشکل حل شود. اراده ما بر این است که بتوانیم بدون مشکل این موضوع را حل کنیم.

لازم به ذکر است که اسفندماه سال ۹۵ سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بخشنامه ای به شماره ۷۰ برای محاسبه سهم اضافه کار کارکنان دولت مشمول قانون این سازمان صادر کرد که تنها کسانی می توانستند براساس قانون برنامه پنجم توسعه از آن استفاده کنند که تا پایان سال ۹۵ بازنشسته می شدند و دیگر افرادی که اضافه کار از حقوق آنها به مدت چندین سال کم شده و پس از سال ۹۵ بازنشسته می شوند مشمول این قانون نمی شدند که پیگیری های لازم در این زمینه صورت گرفته که امیدواریم نتیجه بخش باشد. این بخشنامه از یکم تیرماه ۹۵ صادر و ابلاغ شده است.ایرنا.

حمایت تأمین‌اجتماعی از حادثه‌دیده ناشی از کار بدون توجه به سابقه حق‌بیمه 

در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تامین ‌اجتماعی شامل درمان، غرامت دستمزد و برقراری مستمری‌های بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و جزئی و غرامت مقطوع نقص عضو مشروط به داشتن سابقه پرداخت حق‌ بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

به استناد ماده ۶٠ قانون تأمین‌اجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی باشد.

اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه‌شده از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب می‌شود، مشروط بر اینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد.

حادثه‌ای که برای بیمه‌شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد، حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود. درضمن کارفرما موظف است ضمن اقدام برای جلوگیری از تشدید اثرات حادثه، گزارش حادثه را نیز حداکثر ظرف سه روز اداری به اطلاع شعبه تأمین‌اجتماعی محل برساند.تامین.

نحوه بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

هیئت وزیران در سال ۶٨ در مصوبه ای، مشاغل پرستاری، بهیاری و کمک بهیاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور عنوان کرد. پرستاران، بهیاران و کمک بهیاران در موقع بازنشستگی ۵ سال سنوات ارفاقی می گیرند و همچنین باید حداقل ٢٠ سال سابقه خدمت تمام در شغل پرستاری را داشته باشند.

هیات محترم وزیران مصوب کرده بود که پرستاران برای بازنشستگی با توجه به مشاغل سخت وزیان آور باید دو سوم از ٢٠ سال خدمت خود را برای احراز بازنشستگی در شرایط فوق گذرانده باشند. هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را در سال ٩۶ لغو و اعلام کرد که تمام ٢٠ سال خدمت در شغل پرستاری باید شرایط سخت و زیان آوری در آن لحاظ شده باشد.تامین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.