طرح تشکیل وزارت بازرگانی

0
طرح تشکیل وزارت بازرگانی
طرح تشکیل وزارت بازرگانی

پاراف طرح تشکیل وزارت بازرگانی : طرح تشکیل وزارت بازرگانی با عنوان طرح انتزاع وظابف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی در نوبت رسیدگی و تصویب در مجلس قرار گرفته است. این طرح در 21 مهر ماه اعلام وصول شد. جزئیات و متن کامل این طرح را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود طرح تشکیل وزارت بازرگانی با عنوان طرح انتزاع وظابف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی

متن کامل طرح انتزاع وظابف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی

ماده واحده: از تاریخ تصویب این قانون کلیه امور مربوط به تجارت اعم از صادرات، واردات، کنترل و نظارت بازار داخلی، همراه با کلیه نیروهای انسانی، شرکت ها، موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، امکانات و اموال منقول و غیرمنقول، دارایی ها، بودجه و اعتبارات، یارانه ها و تعهدات که سابقه به عهده وزارت بازرگانی وقت بوده، از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت بازرگانی که مجددا تشکیل می شود، ملحق می گردد.

تبصره- اتخاذ تصمیم درخصوص تعیین و ابلاغ تعرفه ها، سهمیه های مقداری در واردات، نوع واردات و ابزارهای تعرفه ای درخصوص مفاد این قانون کما فی السابق صرفا برعهده وزارت بازرگانی می باشد.
اهم وظایف وزارت بازرگانی به قرار زیر است:
1- سیاست گذاری و کنترل و نظارت بر بازار
2- ایجاد تسهیلات در تامین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز
3- نظارت و حفظ تعادل بهای تولیدات داخلی و کالاهای وارده به کشور
4- حمایت و تشویق صادرات غیرنفتی از طریق هدایت فعالیت های مربوط به ضمانت و بیمه صادرات، ارائه اعتبارات صادراتی داخلی و خارجی و پرداخت جوایز و تسهیلات به صادرکنندگان و تشکل های صادراتی و تنظیم ضوابط و اجرای مقررات مربوط به تشویق صادرات و یارانه های صادراتی
5- تهیه و تنظیم و کنترل تراز تجاری کشور
6- اصلاح نظام تعرفه های گمرکی کالاهای وارداتی با مشارکت اتحادیه ها، انجمن های صنفی و تولیدکنندگان
7- اتخاذ تدابیر لازم و اصلاح مقررات مربوط به واردات و صادرات کالا و خدمات در جهت تسهیل تجارت
8- اعمال نظارت های لازم بر اجرای سیاست ها و برنامه های بازرگانی در بعد بین المللی و منطقه ای
9- ایجاد هماهنگی بین فعالیت ها و خدمات مورد نیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور
10- فراهم سازی زمینه های رقابت و جلوگیری از بروز انحصار در فعالیت های تامین و توزیع به خصوص کالاهای اساسی
11- حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق سیاست گذاری، نظارت بر قیمت و کنترل از طریق بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار و تبدیل وضعیت کارشناسان این بخش، نحوه توزیع و کیفیت کالا و خدمات وارداتی و ساخت داخل و استاندارد
12- سیاست گذاری و کنترل و نظارت از طریق بازرسان شاغل در حوزه نظارت بر بازار بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور حمایت صریح یا ضمنی از حقوق مصرف کننده
13- تهیه و تنظیم سیاست ها و راهبردها و نظارت بر برنامه های جامع تامین و تدارک کالاهای اساسی، حساس و ضروری وارداتی و محصولات داخلی مورد نیاز و ایجاد هماهنگی لازم
14- نظارت بر کلیه فعالیت های اصناف (اتحادیه های صنفی و واحدهای مرتبط)
15- برنامه ریزی برای تامین، حمل و ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی
16- برنامه ریزی و اقدام لازم برای تامین ثبات اقتصادی و همکاری پایدار بخش های اقتصادی در کنترل تورم و هدایت سیاست های ارزی، پولی و تولیدی در جهت تحقق سیاست های تجاری
17- ایجاد ساز و کار مناسب برای بهینه شدن مصرف کالاهای تولید داخل و هدایت هدفمند یارانه های مربوط به امر تولید کالاهای مزبور در داخل کشور
18- سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت تعیین اولویت نظارت و بازرسی به ویژه در برخورد با متخلفان و جلوگیری از دامپینگ و قاچاق کالا
19- نظارت بر واردات به موقع کالاهای اساسی، حساس و ضروری از طریق حضور موثر در بازارهای جهانی و انعقاد قراردادهای مناسب و بهینه و ایجاد هماهنگی لازم
20- عضویت و شرکت در سازمان ها و مجامع بین المللی مربوط به امور بازرگانی، مطالعه و بررسی جهت تنظیم سیاست های کلان تجاری درخصوص فراهم آوردن زمینه مشارکت روزافزون در نظام تجارت چندجانبه و در سایر ترتیبات و موافقتنامه های بین المللی و منطقه ای مربوط با همکاری سایر وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط
21- بررسی در جهت ایجاد امور قابل تطبیق با سیاست های بازرگانی کشور از طریق رعایت توصیه استانداردهای سازمان بین المللی
22- انتقال تشکیلات مرتبط با بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت بازرگانی (تمام) اعم از:
– معاون توسعه بازرگانی داخلی
– معاونت توسعه بازرگانی خارجی
– شرکت مادرتخصصی بازرگانی خارجی
– شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی
– سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
– صندوق ضمانت صادرات
– مرکز ملی شماره گذاری کالا
– مرکز بازرسی کالاهای تجاری
– تعزیرات حکومتی
– دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری
– رایزن تجاری جمهوری اسلامی ایران
– سیستم پرداخت جوایز صادراتی
– سیستم اعزام و پذیرش هیات های تجاری
– سیستم اطلاعات آماری تجارت خارجی
– سیستم اطلاع رسانی قیمت های پایه صادراتی
– بورس سرمایه گذاری
– سیستم انتخاب صادرکننده نمونه
– سیستم مدیریت ثبت سفارشات واردات
– مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی بازرگانی
– پایگاه اطلاعات تنظیم بازار کالا.
23- انجام وظایفی که بر اساس این قوانین و سایر قوانین موضوعه کشور به عهده وزارتخانه گذاشته شده است.

در خصوص این طرح، ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اگرچه از زمان ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی مدت طولانی نگذشته اما نشان می دهد که ادغام این دو وزارتخانه، موفق و کارآمد نبوده است.

ندیمی گفت: سیر موضوع و تقسیم بعضی از وظایف وزارت بازرگانی سابق بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ، عدم کارآمدی این شیوه توزیع وظایف و نارضایتی کسانی که از وزارت بازرگانی خدمت دریافت می کرده اند اعم از (بازرگانان، شرکت های تعاونی و اشخاص و…) از دیگر دلایلی است که نشان می دهد، ادغام دو وزارتخانه صحیح نبوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه ادغام وزارت صنایع و معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث مغفول ماندن وزارتخانه جدید از اختیارات و وظایف اش در عرصه بازرگانی شده، طرح انتزاع وظایف و اختیار بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقدیم هیات رییسه مجلس شد. امیدواریم با تجمیع مجدد امور مختلف در بخش تجارت اعم از انواع نظارت ها و بازرسی ها که در مسیر کنترل بازار و همچنین تحرک بخشیدن به بازار به خوبی به جریان افتاده، مردم شاهد شکوفایی مجدد این بخش از اقتصاد ملی باشند.

یک پاسخ ارسال کنید

دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید