بی توجهی های شگفت آور نهاد آموزش ، کمبود قابل توجه معلم ، ۵ ساله شدن هنرستانها و حذف کنکور

در روزهای گذشته خبرهای نگران‌کننده‌ای درباره میزان افزایش حقوق کارمندان و از آن میان فرهنگیان شنیده می‌شود. یکی از این شنیده‌ها اعتراض یکی از نمایندگان مجلس به عملکرد دولت در زمینه میزان افزایش حقوق معلمان و غیرقانونی‌بودن چنین عملکردی از سوی دولت بود.

مجلس برای سال ۹۷ میزان افزایش حقوق معلمان را به شکل پلکانی از ۱۲ تا ۱۸ درصد به تصویب رساند. اما گویا دولت این میزان را به ۶ تا ۱۲ درصد کاهش داده است! اگر چنین‌چیزی درست باشد، با توجه به نوسان‌های باور‌نکردنی ارز و وضعیت اقتصادی کشور بی‌گمان وضع معیشتی فرهنگیان حتی نسبت به سال‌های گذشته نگران‌کننده‌تر خواهد بود.

این تصمیم می‌تواند آموزش‌وپرورش را بیش از گذشته با بحران ناکارآمدی روبه‌رو کند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ماه‌های پایانی سال ۹۴ در گزارشی که از بودجه پیشنهادی سال ۹۵ ارائه کرد، درباره حقوق فرهنگیان آورده بود که: «علی‌رغم افزایش نسبی حقوق و مزایا، از آنجا که کارکنان وزارت آموزش‌وپرورش مانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها از مزایایی چون مأموریت، کارانه، اضافه‌کاری و… بهره‌مند نیستند بی‌تردید میانگین حقوق و مزایای آنان از میانگین هزینه زندگی یک خانواده شهری کمتر است، در نتیجه کاهش جاذبه شغل معلمی و نارضایتی همکاران فرهنگی از اولین نتایج این اختلاف است».

مزایای یک کارمند هیچ‌گاه در فیش حقوقی ماهانه وارد نمی‌شود و ریشه‌اش به درآمدهای سازمان یا وزارتخانه‌ای که کارمند در آن کار می‌کند، کمک‌های گوناگون دولتی و حاکمیتی به آن نهادها و…. بر‌می‌گردد؛ بی‌گمان این مزایا بر معیشت کارمندان مؤثر است.

همچنان که در گزارش دفتر پژوهش‌های مجلس به روشنی می‌بینیم، فرهنگیان از کم‌شمارترین کارمندان دولت هستند که دستشان به شکل سازمان‌یافته از دریافت مزایا کوتاه است. کارمندان بسیاری از نهادهای کشوری و لشکری هنگامی که از حقوق خویش سخن می‌گویند، هدفشان حقوق ماهانه، افزون بر مزایاست. اما فرهنگیان چنین تصوری ندارند. از‌این‌رو هنگامی که نرخ افزایش حقوق سالانه مثلا ۱۰ درصد اعلام می‌شود، برای بسیاری از حقوق‌بگیران این درصد هم حقوق ماهانه را در بر می‌گیرد و هم مزایا را. هزینه‌های آموزش‌وپرورش و حقوق معلمان متکی‌بر بودجه دولت‌اند؛ بنابراین سرعت رشد حقوق هیچ‌گاه به سرعت افزایش هزینه‌های زندگی نمی‌رسد و هر‌سال درآمدشان نسبت به شرایط اقتصادی ناپایدار ناکارآمدتر می‌شود.

میانگین دستمزد حقوق‌بگیران آموزش‌وپرورش در بیش از دو دهه گذشته پی‌درپی و گام‌به‌گام به زیر خط فقر کشیده شده است؛ اما نکته‌ای دیگر که باید به آن پرداخت، تفاوت حقوق فرهنگیان و حقوق و مزایای بسیاری از کارمندان دیگر و میزان افزایش سالانه است. برای روشن‌شدن موضوع می‌توان نمونه‌ای آورد. اگر فرض کنید که حقوق کارمندی ۲ میلیون تومان و مزایایش یک میلیون تومان باشد، افزایش ۱۰درصدی حقوق‌ها، سبب افزایشی ۳۰۰ هزارتومانی برای کارمند خواهد شد. درحالی‌که افزایش حقوق معلمِ هم‌پایه او ۲۰۰ هزار تومان است. اگر در یک دوره مثلا ۱۰‌ساله این افزایش را در نظر بگیرید، تفاوت دریافتی میان فرهنگیان و دیگر کارمندان دولت تفاوت جدی پیدا می‌کند و این ریشه تبعیضی است که همواره فرهنگیان به آن معترض بوده‌اند.شرق.

کمبود ۱۱۶ هزار فرهنگی برای سال تحصیلی جدید

طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش این وزارتخانه با دو سونامی کاهش شدید نیروی انسانی در ۸ سال آینده روبه‌رو خواهد شد. بر اساس آمارها تا سال ۹۹، ۳۲۰ هزار نیرو و تا سال ۱۴۰۴، ۳۳۰ هزار نیروی دیگر (درمجموع ۶۵۰ هزار نیرو از ۹۱۰ هزار نیروی موجود) در آموزش‌ وپرورش بازنشسته می‌شوند. این در حالی است که ۱۳ میلیون دانش‌آموز کشور تا سال ۹۹ به ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و تا سال ۱۴۰۴ به ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند اگر سالانه بتوانند ۳۰ هزار معلم را تربیت و جذب کنند شاید بتوانند این کمبودها را جبران کنند. موضوعی که رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و‌ پرورش هم بر آن تأکید می‌کند و بر این باور است که در مهر ماه سال تحصیلی ۹۷ این وزارتخانه با کمبود ۱۱۶ هزار نفری مواجه است.

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برنامه‌های مختلفی برای جبران این کمبود در وزارت آموزش‌ و‌ پرورش پیگیری می‌شود به خبرنگار«ایران» گفت: ما برنامه‌های مختلفی برای تأمین نیروی انسانی در نظر گرفتیم نخستین راهکار تربیت نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان است.

موضوع دیگر برگزاری آزمون است البته جذب معلمان حق‌التدریسی و روش خرید خدمت را در برنامه خود قرار داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم برای سال جدید تحصیلی بخشی از نیروهای مورد نیاز را با این روش‌ها جایگزین کنیم.

وی درباره کمبود نیروی آموزشی در سال تحصیلی جدید تأکید کرد: برای مهر امسال برنامه‌های بسیاری را تنظیم کردیم یکی از راهکارها جذب ۱۷ هزار نیرویی است که در آزمون استخدامی شرکت می‌کنند. در کنار این موضوع از نیروهای حق التدریسی استفاده می‌کنیم و خرید خدمات آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم. قرار بر این شد از نیروهای بازنشسته هم استفاده شودتا با کمک این نیروها بتوانیم بخشی از کمبودها را برطرف کنیم.

چهاربند با اشاره به اینکه بیشترین کمبود نیرو در حوزه پرورشی و دوره ابتدایی است اظهار می‌کند: طبق قانون احیای امور تربیتی به ازای هر ۴ نفر دانش‌آموز باید یک ساعت معلم تربیتی داشته باشیم و نیاز به ۱۲۳ هزار مربی پرورشی برای دانش‌آموزان مدارس دولتی داریم اما فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اختصاص می‌دهیم.

بیشترین کمبودها

بیشترین کمبودها را بعد از معلم پرورشی در دوره ابتدایی داریم که موجب افزایش تراکم کلاس‌های درس می‌شود و تهدید دیگر دوره ابتدایی تأمین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه‌ای است که کمتر از ۲۴ دانش‌آموز دارد و عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری هستند.

خرید خدمت

او درباره  هم معتقد است: ۱۵ هزار کلاس درس خرید خدمت می‌شوند در این میان ۳ هزار کلاس کارودانش برون سپاری می‌شوند البته در این روش هم محدودیت داریم چرا که بودجه آموزش و پرورش محدود است.مهر.

دوران تحصیل در هنرستان‌ها ۵ ساله می‌شود

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت : با توجه به تغییر ساختار آموزشی و استقرار نظام ۶٫۳٫۳ تفاهم نامه‌ای را با دانشگاه فنی‌‌وحرفه‌ای منعقد کردیم که چند محور دارد و نخستین محور تنظیم برنامه درسی ۵ ساله است تا دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند به شکل پیوسته تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهند یعنی سه سال در آموزش و پرورش و دو سال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین ورود آنها به این دانشگاه بدون کنکور است و پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنسین وارد بازار کار می‌شوند.

دانش‌‌آموزانی که تمایل دارند به صورت تکنسین وارد بازار کار شوند می‌توانند از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل بدهند و برای دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای این امکان فراهم است البته اگر دانش‌آموزان شاخه کاردانش تمایل به ورود به دانشگاه داشته باشند این امکان برای آنها نیز وجود دارد اما باید حدنصاب لازم در نمرات را کسب کنند البته دو سوم ظرفیت مخصوص دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تأسیس دبیرستان‌های وابسته در کنار دانشگاه فنی و حرفه‌ای مدنظر است یعنی در کنار هر پردیس دانشگاه یک دبیرستان وجود داشته باشد که دانش‌آموزان در محیط دانشگاه دوران دبیرستان را طی کنند البته مدیریت این دبیرستان‌ها با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و طبق ضوابط آموزش و پرورش باید اداره شوند.

زرافشان با اشاره به اینکه تنها راه تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش جذب فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است، افزود: در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای ۴۱ رشته و کاردانش ۱۵۰ رشته داریم اما دانشگاه شهید رجایی که وظیفه آموزش نیروهای مورد نیاز در بخش فنی را برعهده دارد تمام رشته‌ها را ندارد بنابراین با همراهی سایر دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی انجام می‌شود که یکی از بهترین ظرفیت‌های در اختیار دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با طی دوره یک ساله تربیت معلم به عنوان استادکار در هنرستان‌ها جذب خواهند شد؛ هم اکنون ۳۸٫۵ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند اما طبق قانون برنامه ششم توسعه این سهم باید به ۵۰ درصد برسد که در این رابطه نیازمند همکاری بیشتر سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش هستیم و از سه سال گذشته کارگروه مشترکی را بابت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با حضور متخصصان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأسیس کردیم تا برنامه درسی دوره پنج ساله را تدوین کنند براین اساس دانش‌آموزان علاوه بر سه سال دوره هنرستان دو سال نیز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل می‌شوند.

تغییر زمان کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است زمان کنکور تغییر پیدا کرده و در دهه سوم تیر برگزار شود، اظهار کرد: کنکور ۹۷ در دهه اول تیر برگزار خواهد شد و ممکن است برای سال‌های آینده زمان برگزاری کنکور به دهه سوم تیر موکول شود و علت این است که امتحانات نهایی دانش‌آموزان قبلا در پایه یازدهم برگزار می‌شد که از سال تحصیلی جدید به پایه دوازدهم منتقل می‌شود و دانش‌آموزان تا پایان خردادماه درگیر امتحانات نهایی هستند که اگر کنکور در دهه اول تیر برگزار شود آنها باید بلافاصله بعد از امتحانات نهایی وارد کنکور شوند اما به منظور آمادگی دانش‌آموزان پیشنهاد این است که زمان برگزاری کنکور به دهه سوم تیر موکول شود.تسنیم.

Rate this post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.