ضعف علمی مانع استخدام در آموزش و پرورش ، پیش‌نویس لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان در دولت

آموزش و پرورش

چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته ۴۲ هزار ردیف استخدامی بعد از ۱۷ سال برای آموزش و پرورش ایجاد شد که ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون اردیبهشت ماه و ۲۵ هزار نفر از طریق آزمون سازمان سنجش در تیرماه جذب خواهندشد.

به گزارش هم رده به نقل از ایسنا، وی افزود: ۳۴۰ هزار نفر در این آزمون که ۱۵ تیرماه امسال برگزار شد، شرکت کردند که علی‌رغم انتظار سازمان سنجش توانست ۲۵ هزار نفر را معرفی کند، که این نشان می‌دهد علاوه بر نبود بودجه مناسب یا نبود مجوز، خروجی‌های آموزش عالی ما نیز به شدت افت کردند که این زنگ خطر است زیرا از ۳۴۰ هزار شرکت‌کننده باید حداقل ۳۵ هزار نفر معرفی می شدند که این بیانگر ضعف نظام آموزشی ماست.

آموزش عالی باید پاسخ گو باشد که با وجود برگزاری کنکور و همچنین چهار سال که در دانشگاه شهریه می‌گیرد، چرا باید وضعیت دانش آموختگان ما این گونه باشد؟ برای دانشگاه فرهنگیان رتبه زیر ۶۵۰۰ نمی‌گیریم اما آموزش عالی با ظرفیتی که دارد خروجی قانع کننده‌ای ندارد.

وی با تاکید بر این که آموزش و پرورش باید در دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری کند، گفت: سه دوره است که براساس ماده ۲۸ به این نتیجه رسیدیم که دیپلمه‌های ما خیلی باسوادتر از خروجی‌های آموزش عالی هستند. ۳۴۰ هزار نفر در آزمون استخدامی با مدارک تحصیلی مختلف کارشناسی، ارشد و دکترا شرکت کردند اما حد نصاب بالاترین نمره استان ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: در آموزش و پرورش مسائلی نظیر بحران نیروی انسانی، نبود اعتبارات و مجوز استخدام و نبود افراد واجد شرایط استخدام مشاهده می شد بنابراین با توجه به کیفیت دانشگاه فرهنگیان باید در این دانشگاه سرمایه گذاری کنیم تا معلمانی در شأن تعلیم و تربیت نظام اسلامی داشته باشیم.

ارایه پیش‌نویس لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان به دولت

وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه پیش‌نویس لایحه نظام رتبه‌بندی به زودی تحویل دولت می‌شود، گفت: در راستای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه ۹۷بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار می‌دهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارت‌های اجتماعی را به دانش‌آموزان بیاموزند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در دولت دوازدهم باحذف آزمون‌های دوره ابتدایی اولین قدم عملی را در تغییر مسیر تعلیم وتربیت برداشتیم، کودکان نیازی به کتاب‌های کمک‌آموزشی ندارند و اجازه دهیم معلم در مورد موضوعات مختلف اجتماعی صحبت کند، دانش‌آموزان باید مدارا کردن، عشق ورزیدن، علاقه‌مندی، دستگیری دیگران، ایثار وسایر مولفه‌ها و مهارت‌ها ی تربیتی را در مدرسه تمرین کنند، متاسفانه با سیطره آموزشی این اهداف مهم یا کم‌رنگ شده یا کنار گذاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: هرچند عوامل مختلفی در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی دخیل است امایکی از دلایل شلوغی کلانتری‌ها و راهروهای دادگستری‌ها عدم مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در مدرسه است.

معلمی که مجبور است برای گذران زندگی شغل دوم داشته باشد چنان که باید در تربیت دانش‌آموزان موفق نخواهد شد. نگاه نابجای یک معلم به یک دانش‌آموز ممکن است تا سال‌ها روی شخصیت دانش‌آموز تاثیر‌گذار باشد در صورتی که بروز خطا در سایرصنوف چنین اثر ماندگاری ندارد

وی ادامه داد: به لطف خداوند لایحه رتبه‌بندی را آماده کردیم و به دولت تحویل می‌دهیم و مجلس شورای اسلامی نیز منتظر این لایحه است. البته باید بدانیم رتبه‌بندی تنها افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای صلاحیت‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.