کمتر بنشینید تا دیرتر پیر شوید ، مخاطرات سلامتی و تغذیه کارمندان در محل کار

نکات مهم برای سلامتی کارمندان و شاغلین

در جدیدترین دستورالعمل نظام سلامت آمریکا بر سه اصل مهم شامل تحرک بیشتر،‌ نشستن کمتر و آغاز فعالیت بدنی کودکان از سن سه سالگی تاکید شده است.

به گزارش هم رده به نقل از ایسنا، متخصصان سلامت در جدیدترین دستورالعمل خود تاکید دارند که انجام هر میزان و هر نوع حرکت ورزشی می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند.

پزشکان آمریکایی در دستورالعمل جدیدی که در مورد فوائد ورزش کردن منتشر کرده‌اند به تحرک بیشتر، خودداری از نشستن‌های طولانی مدت و شروع ورزش از سنین پایین توصیه کرده‌اند.

داشتن فعالیت بدنی و انجام هرچه بیشتر آن از تنبلی کردن و یک‌جا نشستن فایده خیلی بیشتری برای سلامتی دارد. اکنون تنها ۲۰ درصد از مردم آمریکا به اندازه کافی حرکات ورزشی انجام می‌دهند و مشکل چاقی در دوران کودکی باعث شده تا جوان‌ترها برای برخورداری از وضعیت جسمی مناسب در دوران بعدی زندگی به ورزش کردن تشویق شوند.

در دستورالعمل جدید آمده‌ است: کودکان باید پیش از رفتن به مدرسه و از سن سه تا پنج سالگی به انجام بازی‌های پر جنب و جوش در طول روز تشویق شوند. اگرچه به میزان دقیق آن اشاره نشده اما سه ساعت انجام حرکات ورزشی با شدت‌های مختلف منطقی است.

این توصیه با دستورالعمل‌های مطرح در بسیاری از کشورهای دیگر مطابقت دارد و میانگین میزان فعالیتی است که برای کودکان در نظر گرفته شده‌ است.

برای سنین ۶ تا ۱۷ ساله حداقل انجام یک ساعت حرکت ورزشی نسبتا سبک تا سنگین در طول روز توصیه می‌شود. همچنین لازم است بیشتر حرکات هوازی انجام شود تا ضربان قلب افزایش پیدا کند.

وقتی ستون فقرات آسیب می‌بیند

کارمندان به دلیل نوع شغلشان مجبورند ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینند. به همین دلیل از جمله خطراتی که سلامت این افراد را تهدید می‌کند، آسیب‌های ستون فقرات، کمر و گردن است و معمولا به علت نشستن‌های نامناسب و غیراصولی ایجاد می‌شود.

در واقع هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از نظر ارتفاع و تسلط به میز کار تنظیم کند به طوری که در حالت نشسته، آرنج به صورت خم شده و با زاویه ۹۰ درجه و ساعد موازی و همسطح با میز قرار گیرد.

همچنین هر کارمندی که پشت میزش می‌نشیند باید یک زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم کردن بدنش نشود و در حالی که آرنجش روی میز قرار دارد، بتواند از صفحه‌کلید استفاده کند. برای کاهش احتمال بروز آرتروز گردن هم لبه بالایی مانیتور باید همسطح چشم‌ها باشد.

آسیب‌های چشمی را نادیده نگیرید

بسیاری از کارمندان بویژه آنهایی که با رایانه کار می‌کنند، بعد از مدت کوتاهی دچار کاهش نمره چشم می‌شوند که معمولابا علائمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم همراه است، بنابراین اگر می‌خواهید دچار این عوارض نشوید باید هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر ۳۰ دقیقه کار با رایانه دو تا سه دقیقه به چشم‌هایتان استراحت دهید و به اشیای دور نگاه کنید.

اگر هم بیشتر از هشت ساعت در روز مقابل نور رایانه و لامپ‌های مهتابی می‌نشینید، باید هر چهار ساعت یک بار ضدآفتاب بزنید تا احتمال بروز آسیب‌های پوستی را به حداقل برسانید.

بله این موضوع واقعیت دارد، چرا که استفاده از ضد آفتاب علاوه بر کاهش اثرات مضر نور خورشید از بروز آسیب‌های ناشی از نورهای مصنوعی و اشعه‌های خطرناک صفحات نمایشگر هم پیشگیری می‌کند.

استرس و خستگی، متهمان ردیف اول

شاید ساعت کاری کارمندان محدود باشد، اما کم نیستند کارمندانی که هر روز مسافت زیادی را از خانه تا محل کار و برعکس طی می‌کنند، ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند و در معرض هوای آلوده و گرما و سرما قرار می‌گیرند و به همین دلیل زمینه بروز خستگی مفرط و استرس مزمن و حتی افسردگی شغلی در آنها فراهم می‌شود.

همچنین این رفت و آمدهای روزانه فرصتی برای چکاپ‌های پزشکی باقی نمی‌گذارد و همین موضوع سلامت کارمندان را تهدید می‌کند بنابراین به همه کارمندان توصیه می‌شود پایان هر هفته را به سرگرمی‌ها و تفریحات خانوادگی یا دوستانه اختصاص دهند، از مرخصی‌های سالانه برای رفتن به مسافرت استفاده کنند و هر شش ماه یکبار برای معاینات پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

باید ها و نباید های تغذیه در محیط کار

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند وعده از غذای روزانه را در محیط کار می خورید؟ بیشتر افراد وعده نهار را در محیط کار خود صرف می کنند و بعضی مواقع هم میان وعده ای در ساعت ۱۰ صبح یا حوالی عصر مصرف می کنند.کسانی که برای رسیدن به محل کار خود مجبورند خیلی زود از خانه بیرون بیایند صبحانه را هم در محل کار میل می کنند. در مجموع نتیجه ای که گرفته می شود این است که ما بیشترین سهم غذای روزانه خود را در محیط کارمان صرف می کنیم پس خیلی مهم است که در انتخاب این بخش از مواد غذایی روزانه مان دقت بیشتری داشته باشیم.

کارمندان وعده های ناهار را کم چرب انتخاب کنند

زیبا کاوه ای، کارشناس تغذیه موسسه تغذیه، سلامت و توسعه ایران در یادداشتی اختصاصی برای “شفقنا زندگی” آورده است: برای خیلی از افراد ناهار وعده اصلی غذایی محسوب می شود. وعده ای که غذای مصرفی آن باید انرژی مورد نیاز برای سرحال بودن و کارآیی در آنها ایجاد کند. اگر مواد غذایی شامل ترکیب خوبی از مواد حاوی کربوییدرات، مقداری پروتئین و مقدار کمی روغن از انواع سالمتر باشد می تواند در طول روز افراد را سروحال نگهدارد. ممکن است بسیاری از افراد ناهار را از خانه بیاورند یا از بیرون محل کار خریداری کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.