نتایج عجیب یک گزارش رسمی : سوء مدیریت مسئولان سه برابر بدتر از تحریم ها!

Strange results A formal report: misconduct of officials three times worse than sanctions!

نظرسنجی مرکز پژوهش های مجلس از فعالان اقتصادی در خصوص «پایش امنیت سرمایه گذاری در ایران» در زمستان ۹۶ نشان می دهد که از نظر فعالان اقتصادی، تحریم ها، کمترین مانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری بوده و در عوض، عمده ترین مانع در این زمینه، خلف وعده مسئولان در سطوح ملی، استانی و محلی است.

به گزارش هم رده، در این طرح پژوهشی، مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آن ها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد؛ همچنین اطلاعات مؤثر بر فعالیت های اقتصادی شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچ کس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مال باخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوط، دریافت کنند.

نتایج گزارش یادشده حاکی از آن است که از نظر فعالان اقتصادی، خلف وعده مسئولان ملی، استانی و محلی به وعده های داده شده و نیز اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی عمده ترین موانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری بوده اند. از سوی دیگر این افراد، بی اهمیت ترین موانع برقراری امنیت سرمایه گذاری را همچون تحریم های خارجی، رقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات و ماشین آلات) و توزیع کالاهای قاچاق به ضرر بخشی از فعالان اقتصادی بازار دانسته اند.نکته قابل تامل در این زمینه، نمره یا ضریب اهمیتی است که فعالان اقتصادی به موانع فوق داده اند. از نظر آنان عمل مسئولان ملی، استانی و محلی به وعده های داده شده، نمره ای بیش از ۸٫۳۹ گرفته است که نسبت به اختلال تحریم ها با نمره ۲٫۸، حدود سه برابر است.

این به معنای آن است که برخلاف برخی تصورات موجود، برداشت فعالان اقتصادی از امنیت سرمایه گذاری در ایران، تا حد زیادی تحت تاثیر عملکرد بد مسئولان بوده و تحریم ها، نقش کمتری در ایجاد موانع بر سر راه امنیت سرمایه گذاری داشته اند. در نمودار، نمره فعالان اقتصادی به موانع سرمایه گذاری در ایران در زمستان ۹۶ آمده است.

لینک دانلود گزارش کامل مرکز پژوهش های مجلس با عنوان ” پایش امنیت سرمایه گذاری در زمستان ۱۳۹۶ به تفکیک استان ها و حوزه های کاری”

دیگر نتایج این گزارش پژوهشی هم قابل توجه می باشد. برخی از این نتایج به شرح زیر است:

  • ضرب و جرح عمدی بیشترین تاثیر و مزاحمت های ملکی کمترین تاثیر را در امنیت سرمایه گذاری داشته است. در این بخش خراسان جنوبی و کرمانشاه، امن ترین و تهران، سمنان، خوزستان، مرکزی، گیلان، اردبیل و خراسان شمالی نا امن ترین استانها برای سرمایه گذاری می باشند.
  • کمترین میزان تاثیر در امنیت سرمایه گذاری اثر تحریم های خارجی و بیشترین تاثیر را عمل مسئولان ملی و استانی و محلی به وعده های داده شده بوده است!
  • بهترین وضعیت سرمایه گذاری در استانهای اردبیل، مرکزی و یزد و بدترین وضعیت در البرز، تهران و چهارمحال بختیاری بوده است.
  • در شاخص “فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی” استانهای سیستان، خراسان جنوبی و هرمزگان رتبه های اول و استانهای کهگیلویه، تهران و البرز رتبه های آخر را کسب کرده اند.
  • در شاخص “شفافیت و سلامت اداری” استانهای مرکزی، سیستان و اردبیل رتبه های اول و استانهای گلستان، تهران و البرز رتبه های آخر را کسب نموده اند.

نتیجه گیری و پیشنهادها

در میان نماگرهای هفتگانه شاخص امنیت اقتصادی در زمستان ،۱۳۹۶نماگرهای «ثبات اقتصاد کلان» و «تعریف و تضمین حقوق مالکیت» بدتر از بقیه و نماگرهای «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض» و «عملکرد دولت» بهتر از بقیه ارزیابی شدهاند. نماگر عملکرد دولت واجد مؤلفه «اختلال در
کسبوکار بر اثر تحریم های خارجی» است که در زمستان ۱۳۹۶بهترین ارزیابی را در میان سایر مؤلفه ها داشته است و بار اصلی خوب بودن ارزیابی عملکرد دولت در این دوره را به عهده داشته است.

یک اتفاق یا رخداد در هر استان میتواند رتبه آن استان را در شاخص امنیت سرمایه گذاری تغییر دهد. به عنوان مثال، لازم است برای همه ساکنان هر استان روشن شود بی احتیاطی در رانندگی و تصادف منجر به فوت یا جرح یا نزاع منجر به ضرب و جرح یا بدعهدی یا حتی تغییر مسئولان استانی، باعث کاهش رتبه استان میشود. اعلام و جلب توجه عمومی به این شاخص میتواند به رقابتهای مثبت میان استانها منجر شود و به همکاری مردم و فعالان اقتصادی و مسئولان استانی برای بهتر شدن رتبه و پیشی گرفتن از استانهای رقیب بینجامد. برای تحقق به وضعیت ایدئال، پیشنهاد میشود مسئولان و رسانه های ملی و استانی رتبه بندی استانها از نظر شاخصهای این گزارش را برای مردم تشریح کرده و اهتمام عمومی برای بهتر شدن در فصل آینده را برانگیزند.

در رتبه بندی استانها براساس دادههای آماری، شاهد نوعی پراکندگی استانهای برخوردار و نابرخوردار در پایین و بالای فهرست هستیم. به عنوان مثال تهران در کنار دو استان نابرخوردار در پایین و بالای فهرست قرار دارد، به عبارتی تهران در کنار دو استان نابرخوردار کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته که این میتواند به دلیل پراکندگی و تنوع مؤلفه های آماری شاخص امنیت سرمایه گذاری باشد.

جداول ۹تا ۱۵که رتبهبندی استانها از نظر نماگرهای هفتگانه امنیت سرمایه گذاری را نشان میدهد، قابل توجه و واجد آموزه هایی برای سیاستگذاری است؛ برای مثال، استان سیستان و بلوچستان در نماگر «تعریف و تضمین حقوق مالکیت» بدترین استان و در نماگر «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی» بهترین استان ارزیابی شده که نکته ای قابل توجه است. در همین نماگر «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»، دو استان تهران و البرز از همه بدتر ارزیابی شده اند.

در نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، استانهای تهران، همدان، البرز، ایلام و خراسان رضوی بدترین و استانهای بوشهر، خراسان جنوبی، سمنان و هرمزگان در جایگاه بهترین قرار گرفته اند که با توجه به اینکه مؤلفه های این نماگر بیشتر آماری هستند، این پراکندگی میتواند معنادار باشد.

دو مؤلفه «عمل مسئولان استانی و محلی به وعده های اقتصادی داده شده» و «عمل مسئولان ملی به وعدههای داده شده» بدترین ارزیابی را در میان همه مؤلفه ها به خود اختصاص داده اند که نکته ای قابل توجه است و جا دارد مسئولان محلی در عمل به وعدهها و نیز وعده ندادن، درصورت احتمال محقق نشدن وعده خود، توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.