1. هم‌رده
  2. مالی اقتصادی
  3. مسکن و خودرو
  4. برای شکایت از خودروسازان به کجا برویم؟

برای شکایت از خودروسازان به کجا برویم؟

مسکن و خودرو
خودروسازان

مصرف‌کنندگان از بالا بودن قیمت و پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند. کارشناسان نیز معتقدند قیمت خودروهای وارداتی بالا بوده و باید کاهش یابد. تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده نیز از جمله تخلفات رایج شرکتهای واردکننده خودرو است.

در این میان بسیاری از شهروندان اگرچه از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو ناراضی هستند اما از روند قانونی شکایت از شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو آگاهی ندارند. این در حالی است که براساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که اخیرا ابلاغ و اجرایی شده است، مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.

طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.

اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند. هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.

نکات مهم درباره چگونگی شکایت از خودروسازان

اگر به سایت شکایات وزارت صنعت معدن و تجارت رفته باشید حتما با این جمله مواجه خواهید بود :

” لطفاً شکایت مربوط به خودرو خود را در این سامانه ثبت ننمایید و به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت خود مراجعه کنید.

نظر به اینکه براساس ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب ۹۵/۰۱/۲۸ ، متولی رسیدگی به شکایات و درخواست های مرتبط با شرکت های عرضه کننده خودرو سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ها تعیین گردیده ، لذا به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و تسریع در رسیدگی به شکایات ، لازم است متقاضیان و شاکیان ضمن مراجعه به سازمان استان مربوط شکایات ، انتقادات ، درخواست ها و … خود را طرح و پیگیری نمایند “

درصورتی که شرکت های خودرو سازی در زمان تحویل خودرو تاخیر داشتند یا موردی در هنگام تحویل خودرو مشاهده کردید که مطابق قرارداد اولیه نبود می توانید از طریق سازمان استان مربوطه شکایت خود را به در سریعترین زمان ممکن پیگیری کنید.

لذا به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و تسریع در رسیدگی به شکایات ، لازم است متقاضیان و شاکیان ضمن مراجعه به سازمان استان مربوط شکایات ، انتقادات ، درخواست ها و … خود را طرح و پیگیری نمایند. منبع: سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت

مواردی که در شکایات آمده است

  • تاخیر در تحویل خودرو
  • عدم رعایت قرارداد اولیه (برای مثال در قرارداد خودرو با تهویه اتوماتیک ذکر شده ولی خودروی تحویلی تفاوت دارد.)
  • هرگونه آسیب ظاهری (بدنه، چراغ ها)
  • کیلومتر تحویل (باتوجه به مکان تحویل نباید بیشتر از ۱۰۰ باشد)
  • عدم تحویل موارد ضروری (لاستیک زاپاس، مثلث خطر، جک، …)
  • عدم تحویل اقلام ذکر شده در قرارداد (برخی خودرو ها حافظه مربوط به gps دارند که باید به صورت کارت حافظه به صورت رایگان تحویل داده شود)
  • خودرو باید روشن تحویل شود. (درصورتی که شما به هر دلیل خودرو را خاموش تحویل گرفتید و بعدا متوجه مشکل شدید)
  • تحویل فاکتور فروش و سویچ یدکی (دریافت کارت رمز مخصوص برخی خودرو ها مانند ۲۰۶)

آمار بیشترین شکایت ها از خودروسازان

بیشترین شکایت مشتریان در فروش خودرو به عدم محاسبه صحیح سود مشارکت، سود ناشی از تاخیر و همچنین عدم پرداخت سود انصراف، تاخیر در تحویل به موقع خودرو و افزایش قیمت و در بخش خدمات پس از فروش نیز به کیفیت قطعات و کیفیت خودروها مربوط می‌شود که هریک از شکایات مذکور در یکی از مراجع رسیدگی کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد.‌

در خصوص شکایاتی که جنبه تعزیراتی داشته باشد سازمان حمایت برای بررسی، ورود پیدا می‌کند، اما غالب شکایات در دفاتر استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی می‌شود.

به گفته وی، در خصوص شکایات فراگیر ممکن است که سازمان بررسی را با چند استان یا کانون کارشناسان رسمی (نظیر کارشناسان دادگستری) صورت دهد و در صورتی که پرونده شاکی منجر به رضایت نشود پرونده به تعزیرات ارائه می‌شود.

علاوه بر سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بخشی از شکایات نیز به وزارت صنعت و معدن و تجارت ارائه می‌شود که این وزارتخانه نیز شکایات را در ابتدا به خودروسازان ارائه کرده که در صورت حصول نتیجه پرونده مختومه اعلام می‌شود و در غیر این صورت بررسی مجدد پرونده در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته یکی از کارشناسان این وزارتخانه در صورتی که شکایت از مشتری در مرحله اولیه منجر به نتیجه نشود جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور کارشناس وزارتخانه، نماینده خودروساز و شاکی برگزار و در این جلسه سعی می‌شود تا مشکل به صورت توافقی برطرف شود و پرونده به جمع‌بندی نهایی برسد.

به گفته این کارشناس وزارت صنعت معدن و تجارت، در صورتی که جلسه مذکور نیز نتیجه بخش نباشد شاکی می‌تواند پرونده را به مراجع قضایی برای پیگیری نهایی ارجاع دهد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که در صورتی که خودرو با مشکل فنی مواجه باشد بررسی شکایات چگونه صورت خواهد گرفت نیز می‌گوید: در خصوص مشکلات فنی، علاوه بر شرکت خودروساز نامه‌ای نیز برای شرکت بازرسی و کیفیت ایران ارسال می‌شود تا عیوب فنی خودرو در یک شرکت بی‌طرف بررسی شود و در صورتی که این شرکت رای به عیوب ذاتی و اصالتی خودرو بدهد، پرونده به نفع مشتری بسته خواهد شد.

تعداد بسیاری از شکایات منجر به جلب رضایت شاکی می‌شود در مواردی هم که رضایت شاکی جلب نشود کارشناسانی نظیر کارشناسان دادگستری میزان خسارت را برآورد کرده و خودروساز ملزم به پرداخت خسارت به شاکی خواهد شد.

در صورتی‌که عیب ساختاری و غیر قابل رفع باشد ( ارزش خسارت برابر با ارزش کالا محاسبه شود) خودروساز ملزم به تعویض خودرو می‌شود که در این زمینه نیز خودروسازان همکاری لازم را صورت می‌دهند، اما در صورتی که شرکت سازنده همکاری نکند کارشناس به طور رسمی ارزش کالا را تعیین کرده و خودروساز ملزم می‌شود تا ارزش کل خودرو را پرداخت کند.

همچنین در صورتی که ثابت شود عیب فنی از سوی شرکت خودروساز بوده، سازنده ملزم به رفع عیب یا جبران خسارت می‌شود، اما در صورتی که خودروساز نظر کارشناسی را نپذیرد و اختلاف نظر به وجود آید جلسه‌ای با حضور نماینده شرکت سازنده و شاکی برگزار خواهد شد و در صورتی که این جلسه نیز نتیجه بخش نباشد پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

25 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • وحید درخش احمدی
    بهمن 30, 1397 10:46 ق.ظ

    با سلام
    با سلام به روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف ایران
    برادران خودروساز رسما دزدن جناب آقای وزیر صنعت هم مترسک
    خودروی ریچ تحویلی شهریور ۹۷ را به قیمت جدید ۱۲۹۹۰۰۰۰۰۰ فاکتور کردن، می پرسی را مگه وزیر در صدا و سیما رسما اعلام نکرد که تا تحویل دی ماه ۹۷ باید به قیمت قبل باشه؟ میگن اولا هنوز بخشنامه نیومده ثانیا این خوردو تجاری. تعریف چرت تجاری یعنی چی؟ وانت دوکابین کجای دنیا تجاریه؟ مگه هرکی وانت دوکابین میخره می خواد باهاش کار کنه؟ میخواهید دزدی کنید بکنید چرا الکی دلیل میارید. بنده با حقوق ۲۸۰۰۰۰۰۰ چجوری شصت میلیون تومان مازاد را محصول بی تدبیری دولتمردان و مسئولین بوده را باید پرداخت کنم؟ بنده نه اختلاسگرم نه حقوق نجومی بگیر و نه …. لطفا شما راهنمایی کنی من چه کنم؟ با آرزوی سلامتی برای امام خامنه ای (مدظله العالی) آماده مصاحبه با همه عزیزان هستم

    پاسخ
  • حمید رضا طالبی
    اردیبهشت 27, 1398 10:07 ق.ظ

    با ع،ض سلام خودروی جک جی ۴ ثبت نام ک،دم با ۵۰ واریزی نمایندگی ها از ۹۴ تومان فروختن تا ۱۱۰ و۱۲۰ ولی بهمن ۹۷ تحویل و تاخیر داشتن تا الان به ما بدن ۱۳۵ ملیون یعنی هم ماشینو ندادن هم میخان گرون بفروشن هم ما ماشینام.نو فروختیم دیگه نمیتونیم بخرییم خوب چرا همونارو به ما ندادن این چه قانونیه که ۲۸ تومانه باقی مؤنده شرکت میشه ۸۵ میلیون ما ۵۰ تومانمون همون ۵۰ تومانه ارزشه قبلم نداره

    پاسخ
  • با سلام مرداد پراید131سفید ثبت نام کردم تحویل بهمن بود تکميل وجه فروردین کردم تحویلی خرداد ماه 98ک ندادن. شهرستانیم بخاطر رفت آمد ب تهران برا دکتر بدجوری سخته ب این پراید شدیدا احتیاج دارم. اگ پول داشتم ماشین گرونتر میگرفتم اینم با هزار بدبختی و قرض و قوله ریختم یسال بیشتر شد خواهشا رسیدگی کنین ماشین مارو بدن اگ احتیاج نداشتم تحویلش برام مهم نبود. قشر ضعیف جامعه ایم ب ولله ما هم انسانیم ماشینمونو تحویل بدین انصاف داشته باشین

    پاسخ
  • خريدار واقعي
    شهریور 2, 1399 2:41 ب.ظ

    اين چه وضعشه اعلام ميكنند كه هر 3 ماه يكبار قيمت كارخونه بازبيني مي شه ؟ البته بايد بازبيني بشه ولي اين بار به نفع خريدار . چون در قيمت گذاري تابستان دلار 26000 بود و قيمتها را خيلي بالا بردند الان دلار پايين آمده و قيمت كارخانه را بايد پايين بياورند.

    پاسخ
  • با توجه به كاهش قيمت دلار چرا قيمت كارخانه خودرو را پايين نمي آوريد ؟ اين چه بي انصافي و ظلمي است كه درحق مردم كشور خودتان روا مي داريد

    پاسخ
  • سلام لطفاً جلوي افزايش قيمت كارخانه ايران خودرو وسايپا را بگيريد با اين كار افزايش قيمت حبابي بازار را تاييد مي كنيد .البته با اين بهانه ها كه امسال تاكنون 3 بار افزايش قيمت بي رويه پيدا كرده قاعدتاً 3 ماهه آخر سال بايد كاهش پيدا كند اميدواريم وجدان بيداري باشد …

    پاسخ
  • باسلام، ما تعداد زیادی ازحواله داران خودرو کوییک هستیم که دربهمن ماه سال گذشته درطرح پیش فروش سایپا درجهت رونق تولید داخلی مشارکت نموده ودقیقا نصف قیمت روز خودرو به مبلغ حدود 31میلیون تومان را از 61میلیون پرداخت نموده ایم که دعوت نامه آن درماههای مهروآبان وآذر قرارگرفته است، اکنون درزمان صدور دعوتنامه با قیمت غیرمعقولانه وناعادلانه وغیرقانونی 130و140میلیون مواجه شده ایم وبسیار شوکه شده ایم و اکثرا ازپرداخت این مبلغ هنگفت ناتوان هستیم، فی الحال چرا هیچ فرد وارگانی جوابگو وپیگیر این خواسته به حق مانیست لطفا در احقاق حق ما کوتاهی نکنید

    پاسخ
  • خدا از باعث و باني گراني قيمت كارخانه ايران خودرو و سايپا نگذرد . تا به حال كه براي افزايش قيمت فصلي بهانه شان دلار بود حال ببينم فصل زمستان با توجه به كاهش دلارو كاهش شديد قيمت بازار آيا قيمت كارخانه را كاهش مي دهند؟

    پاسخ
  • سلام شما را به خدا رحم داشته باشيد يعني چه كه مي گوييد منتظر اعلام نرخ نورم از بانك مركزي هستيم تا قيمت زمستان مشخص شود ؟ دوفصل گذشته دلار بالاي 25 و 26 بود و هر دو سري قيمت افزايش چشمگير داشت اكنون به طور يقين بايد كاهش داشته باشد . لطفاً مردم (خريداران واقعي كه يكساله سرمايه شان را خوابانده اند )بيش از اين بدبخت نكنيد

    پاسخ
  • گرفتارشده
    دی 14, 1399 1:34 ب.ظ

    سلام لطفا قمت كارخانه خودرو 3 ماهه چهارم را پايين بياوريد.چرا كه در 3 ماهه تابستان و پاييز ملاك افزايش قيمتها افزايش دلار بود اكنون كه دلار نسبت به 3 ماهه تابستان و پاييز پايين تر است قاعدتاً بايدافزايش قيمتهاي آن دو دوره را كم كنيد . علاوه بر اين كمي رحم به مردم در شب عيد كنيد كه فريب خوردند وپارسال خبري از افزايش قيمت 3 ماهه نبود اما با افزايش قيمتهاي شديد مواجه شدند و براي تحويل خودروهايشان مابقي پولش را ندارند.

    پاسخ
  • يكساله ايران خودرو پژو پارس دوگانه براي امرار معاش ثبت نام كردم 3 دوره قيمتش خيلي زياد بالا رفته به خدا قسم مابقي پولش را ندارم. پول پيش را هم پرايد و طلاهاي همسرم را فروختم .كه هم بابت فروش آنها اكنون متضرر شدم و هم بابت بالا رفتن بيش از حد قيمت كارخانه اگر همان موقع آزاد خريده بودم برام كمتر مي افتاد شما را به خدا رحم كنيد و قيمت دوره زمستان را پايين بياوريد بسه 3 دوره افزايش قيمت اين ماشين هم وسيله زير پا و هم شغلمه

    پاسخ
  • سلام چرا قيمت خورو 3 ماهه زمستان 99 را پايين نياوردند؟ براي بالا بردن قيمت منتظر جرقه هستند ولي براي پايين آوردن قيمت با اينكه دلار حدود 4 الي 5 هزار تومان ارزانتر شده هيچ تغييري در قيمتها ندادند. چرا؟؟؟؟؟

    پاسخ
  • همه بازی خوردیم اگه 7ماه پیش اگه نقد خریده بودیم این قدر ضرر نمی کردیم با پول ما شرکت خودرو سازی رو سر پا نگه داشتند در حالی که با این بیماری کرونا تمام شرکتهای بزرگ بعضی از نمایندگیاشون در خیلی از کشورها ور شکست شدند خدا از این خودرو سازها که دولتی هم هستند نگذره اگه به خدا ایمان داشته باشند که ندارن والا کافر از اینا با انصافه مثلاً مسلمونیم یه ماشین در پیتی می خوان بدن پول خون پدرش رو میخواد

    پاسخ
  • با سلام عرض ادب.بنده تاریخ ۲۵/11/۱۳۹۹ خودرو پژو ۴۰۵slxتحویل گرفتم با دوماه تاخیر .همان روز های اول چراغ چک خودرو روشن شد چندین بار مراجعه هر بار با دستگاه دیاگ چراغ خاموش شد ولی دوباره روشن شد وای متاسفانه رفع عیب نشد .نمایندگی اعلام کرد کاتالیست معیوب است و باید تعویض قطعه را بزنیم بعد که تاریخ 28/۱۱/۱۳۹۹درخواست ثبت شد و در تاریخ ۱۷/۱/۱۴۰۰به بنده پیام داده شد که قطعه شما تحویل نمایندگی داده شده و برای تعویض به نمایندگی مراجعه کنید ولی بعد از مراجعه بند متصدی نمایندگی خودرو بنده را پذیرش کرد و گفت شما بروید و بعد نصب قطعه با شما تماس گرفته میشود که بعد از چند ساعت تماس گرفتند و گفتند کاتالیست شما خالی است و از نصب قطعه جدبد خو داری کردند . معلوم نیست کاتالیست بنده توسط نمایندگی خالی شده یا توسط کارخانه لطفا پیگیری کنید.بازرسی شرکت هیچ جوابی نداد

    پاسخ
  • بنده یک خودروی سورن معمولی در تاریخ خرداد 99 پیش فروش کردم و با موعد تحویل اردیبهشت 1400،تا الان 55میلیون افزایش قیمت داشتن،بدون یک ریال سود،یک ساله پولمون خوابیده، این همه افزایش قیمت ، از کجا بیاریم، از خدا بترسید، خدا شاهده بار کج به منزل نمیرسه، یعنی واقعا نیتتون انصراف ماست، بدونید که موفق شدین

    پاسخ
  • خرداد۹۹یه پژو۲۰۷پیش فروش خریدم تحویل اردیبهشت ۱۴۰۰ سودمشارکت صفر.الان اردیبشهت ماه شده دعوتنامه مارو صادرنمیکنن منتظرن هستن افزایش قیمت بزنن.این جورپول خوردن نداره .ازخدابترسین کجاست بازرسی کشور بیاببین ج میکنن ایران خودرو

    پاسخ
  • رامین جعفرزاده
    خرداد 2, 1400 1:21 ق.ظ

    با سلام بنده یکی از افراد ثبت نام کننده در طرح پیش فروش ایرانخودرو میباشم که در تاریخ۱۳۹۸/۱۲/۴ یک دستگاه پژو پارس tu5 را از شرکت ایرانخودرو به صورت پیش فروش خریداری نموده ام، در متن قرارداد قید شده که “قیمت نهایی خودرو بر اساس زمان تحویل خودرو مندرج در قرارداد تعیین میشود”. تاریخ و زمان تحویل خودرو در قرارداد اینجانب و تعداد زیادی از ثبت نام کنندگان، 1400/02/31 میباشد اما شرکت ایرانخودرو قیمت جدید خودرو و دعوتنامه آن را تاریخ 1400/03/01 و با افزایش 15 درصدی به مشتریان ابلاغ نموده است. با توجه به اینکه مصوبات و قوانین جدید عطف به ما سبق نمیشود پس ما ثبت نام کنندگان ایرانخوردو و تحویلی اردیبهشت ماه درخواست داریم که قیمت نهایی خودرو بر اساس تاریخ تحویل، یعنی 1400/02/31 برای ما محاسبه گردیده و از ناعدالتی و عدم اجرای قانون در حق ما جلوگیری به عمل آید. با تشکر

    پاسخ
  • سلام
    با کدام فرمول ریاضی 8 درصد انقدر گران میشود سال تابستان 1398 برنده خودرو برای خرداد سال 1401 شده ام که پیش پرداخت را با یک وام 50 میلیونی داده ام آیا خدا راضی است سالی 6 درصد سود ولی هربار اینقدر گرانی تا سال 1401 من کارگر با این حقوق چکار کنم از کجا بیارم بخدا بچه هام تا صبح بیدار بودند و غصه خورند به کجا به چه کسی باید شکایت ببرم

    پاسخ
  • بهنام ده آرا
    خرداد 9, 1400 11:34 ق.ظ

    ما شکایت کنیم که وقت تلف کنیم؟ می برم تعمیر کار آشنا.
    بدبخت هستی اگه کارت طلایی داشته باشی.

    پاسخ
  • خودروی صفر سال ۹۹ از سایت خریدم. با شرط کارکرد هزار کیلومتری خودرو در محدودیت های دوران کرونا، گارانتی خودروی بی کیفیت سایپا را فعال کردم. حالا که دوباره به نمایندگی خاکباز مهرشهر مراجعه می کنم مطالبه وجه در حدود چهارصد هزار تومان می کند و می گوید گارانتی شما غیر فعال شده و ما می توانیم تا حدودی آن را فعال کنیم. پس مدیریت شما کجاست؟

    پاسخ
  • سلام این چه وضعشه ما شش ماه از ایرانخودرو یک پارس گرفتیم پنج ماه خرابه ایرانخودرو هم رفتیم هر روز یک بهونه میارن یا میگن نمیدونم از کجاشه … ماشین راه نمیره اصلن از 120بیشتر نمیره .. استان لرستانیم بروجرد رفته این ماشین درس نشده از خود شهرمون هم درس نشده از شیراز امدن درس نشده یک ماااه ما منتظریم نامه بدن ببریم تهران ولی خبری ازشون نیست چندبار تماس گرفتن برای نظر سنجی اما پیگیری نکردن . این چ وضعشه اخه خداروخوش نمیاد به خدا خاهش میکنم یکاری کنین

    پاسخ
  • مهرداد جهانی
    تیر 14, 1400 4:18 ب.ظ

    آقا بسترن نخرید مزخرف در هر نوع از مسایلی که در فکر شما میگنجد.اول بگم که من خودم نقاش و صافکار خودرو هستم یعنی هر دو شغلو یاد گرفتم چون نقاشی شغل پدریم بود و مثل راه رفتنو حرف زدن در سن شانزده هفده دیدم تمام این کار بلدم از اونجایی که صافکارا با حالن گفتم برم اونم یاد بگیرم.اینو گفتم که بدونین ناشی نیستم فقط همین نه پز بود نه قیف.کجا بودیم. بسترن ۵۰ به گفته خودشون موتور مزدا سیکس روشه.بعد کولری که گذاشتن معلوم نیست مال چه انجینی هست .شما فکر نکردید آقایان متفکر بهمن خودرو؟که اگه میشد ژاپن عقلش میرسید که این کولرو بزاره رو مزدا ۶.خوب ماشین سیصد میلیون خریدی کنارت تو ترافیک یه ماتیز وایساده مدل هشتاد یعنی مال بیست سال پیش شیشه ها بالا.ازش سوال کردم ماشین اذیت نمیشه کولر میگیری.یه جواب دادو چراغ سبز شدورفت.و گفت ما تازه تو ایران با این پدیده آشنا شدیم وگرنه تولید کننده عقلش بیشتر از من و شما کار میکنه که اصلا رو ماشینا کولر بزاره یا نه.دیدم راست میگه.ولی چرا ماشین سی میلیونیه اون از ماشین سیصد میلیونیه من بهتر خنک میکنه.پی گیر شدم ماشینو تقریبا بیست هزارتا کار کرده از یه بنده خدایی خریدم.زنگ زدم بهش گفتم شما با کولر این چکار کردید چرا خنک نمیکنه و…..جواب آقا! اینا یه سری وارد کردن با این کولر دیدن خنک نمیکنه سریع عوض کردن اونایی هم که فروخته بودنو فراخوان دادن که بیاید عوض کنیم من پیرمرد از شهرستان اردبیل حوصله نداشتم اونجا هم خنک بود ……….!نوبت ما بود که بریم حقمونو بگیریم خوب اگه فراخوان دادن به تعداد دادن و مال این خودرو باید تو انبار شماره خورده باشه ومنتظر ما باشن میدونی چرا احمقانه فکر میکردم چون یه مدت ژاپن بودم کمپانیه تویوتارو دیده بودم که تا منطقه سرخپوستان امریکایی ماشینش رفته بود و بعد از مدتی ترمز اینا خراب میشد و کمپانی خودشو مقصر میدونست و همینگونه فراخوان داد و یه روزم اومد تا کمر جلوی مردم خم شد و عذر خواهی کرد من هم جو گیر شدم زنگ زدم بهمن خودرو قصه رو گفتم. اولا بجای عذر خواهی گفت کی چی داداش خوبی ما پارسال فراخوان دادیم تو الان اومدی طوری بهم گفت که دست کردم تو جیبم ببینم مثل اصحاب کهف تو این یه سال که ایشون طوری عنوان میکرد که سیصد سال گذشته پولا عوض نشده باشن و من ببشتر از این ضایع نشم .بعد گفتم خوب دوست من فراخوانی که عیب صد در صد از طرف کمپانی باشه که محدودیت زمان نداره شاید یکی خرید و همون موقع مرد و وارثینش بعد دوسال انحصار وراثت خواستن ازش استفاده کنن ویا مثل خیلی ها که پول اضافه دارن میخرن میزارن گرون شه بعد بفروشن و اصلا کوار که مثل ترمز نیست که راننده همون موقع بفهمه مثلا فروسنده من اردبیل بوده و نیاز پیدا نمیکرده و اگرم میکرده تو شرایط سخت قرار نمیگرفته که ضعف کولر خودشو نشون بده من الان هنوز دما سیوپنجو رد نکرده ولی باد خنک نمیزنه .خلاصه ایشون خیلی به ما لطف کرده و به چشم یک بینوا نگاه فرمودند و گفتند من ببینم میتونم یک مساعدتی کنم و این کار شمارو یه جوری لای ماشینای دیگه بدم درست کنن من گفتم آقا چرا مساعدت و این همه منت این وظیفه شماست که باز یوهو یادم افتاد که ژاپن نیستیا ایرانی.که لحنمو عوض کردمو سپاسگذار گویانو خوشحالاز ایشان تشکر نمودم و دست در دایورت گاه یه روز زنگ زد و چهار کلمه تحویل ما داد که شرمنده انجام نشد.و جوابی برای چرای من نداد و هم اکنون بنده باید نزدیک به پول اون ماتیز که صحبتشو کردم باید خرج کنم تا کولرم درست شه چرا ما حمالیم البته خودمو میگم خوب واقعا واسه بهمن خودرو یه کولر با توجه به تورم ناگهانی که خودرو داشت نمیتونست منو راضی نگه داره ومن حمال به دوستم که داشت ورژن جدیده اینو میخرید قضیه رو گفتم و جلوشو گرفتم شاید آقایون به همان دایورتگاهشون حواله بدن و بگن ک..لقت اینقدر مشتری هست که ما به اونا بندازیم.حمالو واسه این گفتم که مدیر تویوتا نه به عنوان مونتاژ کار و چهار تا قطعه رو هم بسن که مدیر یکی از موفقترین کمپانیهای دنیا اومد تا مرز سرخ پوستاهم فیلم عذر خواهیش رفت.این بود که شد اون و تو آقای ابراهیمی که در بهمن خودرو نشستی و کلاه مردمو ور میداری و فکر میکنی زرنگی نه تو فقط لوازمو نمل میکنی به ایران اینجا با رانت سه برابر میفروشی به مردم بیچاره وفکر میکنی داری نون حلال میبری خونه من که آروم نمیگیگیرم و هر جا بشینم و هر پیچی حتی فشن راجع رفتار زننده تو که معنیه پیچوندنو دایورتو میده میگم سازمان صمت هم میرم ولی از اونا هم آبی گرم نمیشه وگرنه زالوهایی مثل شما در این جامعه رشد نمیکردن .قید کولرو زدم تو من وتو هم میگم زیر برگه ترحیمم هم میدم بنویسن به سراغ من اگر میآیید با بی پنجاه نیایید که هوا بد گرم است و ماتیز باز به از این لش بی خاصیت استلِ

    پاسخ
  • سلام
    فقط تنهای چیزی که میتونم بگم که شاید کمی خنک بشه اینکه خدا نیاورده جد اندر جد اولین کسی که توی شورای رقابت فکر گرون کردن ماشینهای فکسنی سایپا را به سرش می زنه امیدوارم که ازشون نگذره وپول اضافی مردم بدبخت این مملکت خرج دارو درمان عزیزانشان بشه آمین

    پاسخ
  • سلام
    فقط تنهای چیزی که میتونم بگم که شاید کمی خنک بشه اینکه خدا نیامرزه جد اندر جد اولین کسی که توی شورای رقابت فکر گرون کردن ماشینهای فکسنی سایپا را به سرش می زنه امیدوارم خدا که ازشون نگذره وپول اضافی مردم بدبخت این مملکت خرج دارو درمان عزیزانشان بشه آمین

    پاسخ
  • سلام
    فقط تنهای چیزی که میتونم بگم که شاید کمی خنک بشه اینکه خدا نیامرزه جد اندر جد اولین کسی که توی شورای رقابت فکر گرون کردن ماشینهای فکسنی سایپا را به سرش می زنه امیدوارم خدا که ازشون نگذره وپول اضافی مردم بدبخت این مملکت خرج دارو درمان عزیزانشان بشه آمین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست